Login

Home

Actueel

Radio

Televisie

Midvliet On Demand

Midvliet

Vacatures

Nieuws uit de Regio
Ondernemers tegen eenzaamheid 1Twaalf medewerkers van verschillende Haagse filialen van Albert Heijn ontvingen maandag 3 december een certificaat na het doorlopen van de workshop 'Eenzaamheid signaleren.' De workshop gaat uit van de stichting 'Haagse community tegen eenzaamheid' en wil maatschappelijk betrokken ondernemingen instrumenten in handen geven om eenzaamheid tegen te gaan.

Eenzaam bestrijden
Maar liefst 49% van de inwoners van Den Haag voelt zich matig tot ernstig eenzaam. Tientallen Haagse ondernemers, waaronder dus Haagse filialen van de Zaanse grootgrutter, stropen daarom de mouwen op om de strijd aan te gaan met eenzaamheid. Met persoonlijke aandacht voor klanten en tijd voor een praatje, proberen zij stadsgenoten uit hun isolement te halen.

Workshop
Om ondernemers en hun medewerkers te ondersteunen bij deze missie, biedt de Haagse 'Community tegen Eenzaamheid' kosteloos een workshop ‘Eenzaamheid signaleren’ aan. Want hoe herken je eenzaamheid? En hoe ga je het gesprek aan met iemand die mogelijk eenzaam is?

AH-offensief
De huidige lichting Albert Heijn-medewerkers die de workshop met goed gevolg heeft doorlopen is al derde groep: ruim twintig collega’s gingen hen al voor. “De corebusiness blijft natuurlijk nog steeds potten pindakaas verkopen”, zo omschrijft Haagse supermarktmanager Johan Roodenrijs het zelf in een campagnereportage die binnenkort via Omroep West zal worden vertoond. Maar ondernemen betekent voor hem meer dan dat. Een goede buur zijn, een ontmoetingsplek creëren en iedere dag je best doen om een positieve impact op je klanten te hebben.

Meer dan boodschappen
Om die reden bood Johan zijn medewerknemers bij AH de kans deel te nemen aan de workshop 'Eenzaamheid signaleren.' Voor de betrokken supermarktmedewerkers is dit geen moetje; het komt echt vanuit hun hart. “Als je na een werkdag thuiskomt en je hebt weer een mooie impact gemaakt op de levens van mensen die in de supermarkt bij je aan de koffietafel zijn komen zitten, dan is dat hartverwarmend.”

Het is daarnaast tevens slim ondernemerschap, want het werkt een stukje klantenbinding in de hand.

Pluim van wethouder
Om te onderstrepen dat de gemeente Den Haag de inzet van deze ondernemers en bedrijven bijzonder waardeert, was wethouder Kavita Parbhudayal (Zorg, Jeugd en Volksgezondheid) afgelopen maandag aanwezig om de workshopdeelnemers een certificaat van deelname uit te reiken.“Dat deze supermarktmedewerkers zich bewust zijn van hun mogelijkheden in het bestrijden van eenzaamheid in onze stad, dat is geweldig! Daar moeten we meer van hebben!” aldus de wethouder.

De stichting
De stichting Haagse Community tegen Eenzaamheid vormt een platform voor ondernemers die binnen hun eigen bedrijfsvoering lokale eenzaamheid op een concrete en actieve wijze bestrijden. Ze hoopt dat het initiatief breed ingang zal vinden bij maatschappelijk betrokken ondernemers, ook in buurgemeenten als Wateringen, Rijswijk, Leidschendam-Voorburg en Wassenaar.

Hoe meer ondernemers zich aansluiten, hoe minder eenzaamheid in de stad. Runt u zelf een onderneming? Neem gerust eens een kijkje op www.methartenzaak.nl en laat u inspireren door de verhalen van anderen.

Ondernemers tegen eenzaamheid 1
De twaalf cursisten met (in het midden) wethouder Kavita Parbhudayal; links van haar initiatiefnemers Sebastiaan Bergen Henegouwen (wijsvingers omhoog) en Stefan Barrett (duim in de lucht); en helemaal rechts supermarktmanager Johan Roodenrijs.

Ondernemers tegen eenzaamheid 3