Login

Home

Actueel

Radio

Televisie

Midvliet On Demand

Midvliet

Vacatures

Nieuws uit de Regio
De HTM en de RET gaan de komende jaren nieuwe trams aanschaffen. Op 6 maart 2019 heeft de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag de topeisen voor die trams vastgesteld. Er komen binnen de gehele Metropoolregio snellere lightraillijnen, met hoge frequentie, grotere betrouwbaarheid en meer capaciteit, is de bedoeling.

Het aantal reizigers uit de regio groeit en om hen te bedienen is een hoogwaardig openbaar vervoer-systeem nodig. Met rechtstreekse verbindingen vanuit de regio naar de stad, zodat overstappen niet meer nodig is, moet het Openbaar Vervoer (OV) aantrekkelijk worden voor meer reizigers. In 2024 zullen de laatste zestig rood-beige wagens (type GTL-8) buiten dienst worden gesteld. 

Leidschendam-Voorburg
Wethouder verkeer en vervoer Astrid van Eekelen: “Leidschendam-Voorburg is een gunstig gelegen goed bereikbare woonplaats. Met de schaalsprong binnen de regio, krijgen we sterke verbindingen die nog vaker rijden, waardoor het aantrekkelijk is voor reizigers om steeds meer gebruik te maken van het OV.” Het college van burgemeester en wethouders van Leidschendam-Voorburg juicht de aanschaf van nieuw materieel toe en vraagt de Metropoolregio om daarbij de mogelijkheid te onderzoeken om nieuw materieel op lijn 6 te versnellen, door een slimme inzet van budget op voertuigen en infrastructuur.

Het college van Leidschendam-Voorburg hecht groot belang aan het toegankelijk maken van de tram in Leidschendam Noord en verwacht daarnaast een grotere toestroom van reizigers met de komst van The Mall of the Netherlands en de grotere regionale rol van HMC Antoniushove.

Topeisen
De topeisen voor de nieuwe trams zijn:

• Gelijkvloerse instap;
• Tweerichtingenvoertuig;
• Lengte maximaal 35 meter;
• Breedte maximaal 2,65 meter;
• Statische aslast maximaal 10 ton.

Geen extra overlast
Het college stemt in met de eerste vier topeisen. Ook met de maximale aslast kan ingestemd worden, mits uit nader onderzoek niet blijkt dat dit tot extra kosten aan bruggen of tunnels zal leiden of tot meer geluid- en/of trillinghinder.