TU Delft Solar Boat Team heeft een jaar lang toegewerkt naar hun droom: het realiseren van de eerste vliegende waterstofboot met hun project Hydro Motion. De 20 studenten hebben het voor elkaar gekregen: een zeewaardige boot, compleet uitgerust met een waterstofsysteem en super sterke draagvleugels onder de boot. Bij een snelheid van 22 kilometer per uur zorgen de draagvleugels ervoor dat de boot, een trimaran van ruim 1000 kilogram, boven het water vliegt. Na de ontwerp-, productie- en testperiode is het tijd voor de laatste fase van dit project: het is tijd om te racen! Het team doet volgende week mee aan het wereldkampioenschap op open zee in Monaco, dat plaatsvindt van 8 tot 10 juli.

Het wordt een enorm spannende wedstrijd waar het team het zal opnemen tegen geduchte tegenstanders vanuit de hele wereld, studenten maar ook bedrijven. Elektrische en waterstof aangedreven boten strijden tegen elkaar op drie onderdelen; manoeuvreerbaarheid, de sprint en als belangrijkste race de lange afstandsrace. Het team heeft zijn zinnen gezet op die laatste race. De waterstofboot is dan ook geoptimaliseerd om deze uitdaging aan te gaan: 6 uur lang varen op open zee zonder bij te tanken. Het team dat de meeste afstand aflegt, is de winnaar. De race is te volgen via de website en de sociale media kanalen van het TU Delft Solar Boat Team.

Esmée GajadinEsmée Gajadin
De Leidschendamse Esmée is na het behalen van haar diploma aan middelbare school Gymnasium Novum in Voorburg en haar bachelor begonnen aan de studie Complex Systems Engineering & Management aan de TU Delft. Dit jaar heeft zij haar studie aan de kant gezet om als Public Relations & Exposure mee te werken aan het Hydro Motion project van het TU Delft Solar Boat Team. Het team zet dit jaar een grote stap met hun plan om een boot te ontwerpen, bouwen en racen die vaart op waterstof.

De Hydro Motion waterstofboot
De boot waar het team dit jaar aan heeft gewerkt is een indrukwekkende verschijning: een zeewaardige, ruim 8 meter lange trimaran, uitgerust met een compleet waterstofsysteem, de slimste elektronica, alle onderdelen om de boot krachtig voort te stuwen en de sterkste draagvleugels. De boot wordt bestuurd door drie piloten en haalt snelheden tot wel 40 kilometer per uur. In de boot van de studenten wordt waterstofgas onder hoge druk bewaard in een tank aan boord. De brandstofcel brengt deze waterstof samen met zuurstof uit de lucht en genereert zo elektriciteit. Hiermee wordt de motor aangedreven en vaart de boot.

Maar hoe komt deze enorme waterstofboot dan de lucht in?
Onder de boot zitten drie super sterke draagvleugels bevestigd. Deze werken onder het wateroppervlak op vergelijkbare wijze als de vleugels van een vliegtuig. Bij de take-off speed van 22 kilometer per uur liften ze het gewicht zo’n 40 centimeter boven de golven uit, een spectaculair gezicht. Wanneer de rompen van de boot boven het water vliegen, ondervinden ze drastisch minder weerstand dan in het water. Op deze manier gebruikt de boot erg weinig energie en dat is belangrijk tijdens de uitdagende lange afstandsrace die het team te wachten staat in Monaco.

Zoals de naam al doet vermoeden maakte het team eerder zonneboten. Na 15 jaar is een grote stap gezet met de overgang naar waterstof. Met de hulp van alumni en partnerbedrijven gingen de studenten de nieuwe uitdaging aan. Ze schakelden over van het opwekken van groene energie naar de opslag ervan. Het aan boord kunnen opslaan van groene energie is een essentiële stap om de scheepvaart te vergroenen. Zeker bij grotere schepen en lange afstanden is er behoefte aan een medium dat in weinig volume veel groene energie kan opslaan. Waterstof is hiervoor een goede optie.