Op zaterdag 24 september bestond de mogelijkheid om door een deel van de Corbulotunnel bij Vlietland te wandelen. Hiervan is door velen gebruik gemaakt.

De Corbulotunnel is onderdeel van de toekomstige N434 van de Rijnlandroute. Dit is een nieuwe oost-west-verbinding tussen de A44 en de A4 bij Leiden. De weg bestaat onder andere uit een 2,5 kilometer lange tunnel met een verdiepte ligging van ongeveer 1400 meter. De tunnel bestaat uit twee buizen met ieder twee rijstroken. Over een lengte van 250 meter konden bezoekers in de richting van Wassenaar wandelen en door een dwarsverbinding weer terugkeren via de andere tunnelbuis naar het startpunt. In de tunnel zijn om de 250 meter in totaal 10 dwarsverbindingen aangebracht. Deze dienen ervoor om bij calamiteiten weggebruikers veilig naar de andere rijstrook te kunnen verplaatsen.

Corbulo
De N434 sluit met twee nieuwe knooppunten aan op de bestaande rijkswegen. Hiervoor worden ook delen van de A44 en de A4 aangepast. De tunnel is vernoemd naar de Romeinse generaal Corbulo. Hij gaf in het jaar 47 na Christus opdracht voor het maken van een kanaal tussen de Maas in het zuiden van ons land en in het noorden de Vliet. De Vliet loopt van Leiden via Voorschoten naar Leidschendam-Voorburg.

Boormachine
Voor het mogelijk maken van de tunnelbouw is in Duitsland een speciale boormachine ontworpen en gemaakt. Het is een 102 meter lange tunnelboormachine die werkte met een snelheid van gemiddeld 15 meter per dag. In totaal is 450.000 kubieke meter grond afgevoerd. Een deel hiervan is terechtgekomen op het diepste gedeelte van Vlietlanden. Met de speciale boormachine werd eerst beetje bij beetje grond afgeschraapt en afgevoerd. Vervolgens werden op de weggehaalde grond tunnelsegmenten en tunnelringen geplaatst. Hiermee werd de tunnel voorbereid voor het aanleggen van de verkeersweg.

Informatie
In de grote keet op het bouwterrein vlakbij de toekomstige snelweg kon het publiek onder andere een model zien van de boormachine. Op panelen werd informatie gegeven over de geschiedenis, aanleg en de achtergronden van tunnel. In een aparte ruimte werden drie korte films vertoond waarin uitleg werd gegeven over dit bijzondere project. En een voorlichter liet een stukje van de binnenkant van de boormachine zien en gaf hierbij nadere uitleg.
Het is nog niet bekend wanneer de tunnel in gebruik kan worden genomen. Onlangs zijn bij een brand vlak naast het bouwterrein diverse onderdelen verloren geraakt. De bouw is hierdoor ernstig vertraagd. Bovendien moeten er in de tunnel nog diverse werkzaamheden worden verricht en allerlei veiligheidstesten gedaan worden. Ook moet er nog gewerkt worden aan de wegen die met de tunnel in verbinding staan.

Ondanks het slechte weer was het publiek in grote getalen met de auto of per fiets naar de Corbulotunnel gekomen. Het was voor hun in ieder geval een geslaagde dag. Of er door de tunnel rond de officiële ingebruikname nog een keertje gewandeld of wellicht gefietst kan worden, zal de tijd ons moeten leren.

Tekst en foto’s: Max Nierstrasz

Corbulotunnel 002
                                                   
  Loods  waarin het informatiecentrum van de Rijnlandroute is gevestigd

Corbulotunnel 004
                                                     Via een steiger konden de bezoekers de Corbulotunnel bereiken

Corbulotunnel 005
                                                     Overzicht van de twee tunnelbakken met ieder twee rijstroken

Corbulotunnel 006
                                                     Op weg naar de ingang van de tunnel

Corbulotunnel 007
                                                     Bij de 'ingang' van de tunnel hing een groot doek met informatie

Corbulotunnel 008
                                                     De naam van de nieuwe tunnel

Corbulotunnel 009
                                                      In de tunnel richting Wassenaar

Corbulotunnel 012
       Via één van de zogenaamde dwarsverbindingen konden de bezoekers na 250 meter oversteken naar de andere rijrichting

Corbulotunnel 013
                     Terug bij het begin van de tunnel, inde richting van de A4 aan de rand van het Leidschendamse Vlietland

Corbulotunnel 014
                                                       Hierin bevindt zich het informatiecentrum van de Rijnlandroute

Corbulotunnel 015
                                                       Eén van de vele panelen met uitleg en informatie over de aanleg van de Corbulotunnel

Corbulotunnel 016
                                                       De speciale 102 meter lange tunnelboor in het 'klein' nagemaakt