Login

Home

Actueel

Radio

Televisie

Midvliet On Demand

Midvliet

Vacatures

Nieuws uit leidschendam-Voorburg
GBLV/Gemeentebelangen komt met een integrale visie op de verkeersproblematiek in het Damcentrum. De lokale partij in Leidschendam-Voorburg heeft deze afgelopen maandagavond gepresenteerd en besproken met vertegenwoordigers van de actiegroep Dambelang, het Ondernemersfonds en bewoners in het Damcentrum. Dinsdag 12 maart zal Marien van Wijk deze visie namens GBLV in de raadsvergadering inbrengen tijdens de discussie over de parkeerdruk in het hart van Leidschendam.


Geen doorgaand verkeer
De visie bestaat uit drie speerpunten: het doorgaand verkeer zou niet langer door het Damcentrum heen geleid moeten worden. GBLV wil het Damcentrum daarom afsluiten voor doorgaand verkeer. Bedoeling is dat het centrum van beide kanten wel in te rijden valt, maar het ondoenlijk wordt om het centrum eenvoudig door te rijden. Dit zou de verkeersdruk moeten wegnemen. Lange files bij de Sluis zouden op deze manier tot het verleden behoren, hoopt GBLV.

Parkeerlaag voor omwonenden
Om de parkeerproblematiek te dempen wil GBLV dat een gedeelte van de parkeergarage onder het Damplein enkel nog toegankelijk wordt voor omwonenden. De garage heeft twee parkeerlagen. Als het aan GBLV ligt wordt de tweede laag enkel nog toegankelijk voor bewoners van het Damcentrum met een (betaalde) parkeerontheffing. De eerste laag zou dan een blauwe zone moeten worden.

Extra parkeerplaatsen
Daarnaast wil GBLV flink wat extra parkeerplaatsen realiseren. Door het halverwege afsluiten van de Damlaan voor autoverkeer zouden volgens GBLV 25 tot 45 extra parkeerplekken worden gerealiseerd door het aanleggen van haakse parkeervakken. Winkelpubliek en bewoners kunnen dan voor de deur parkeren. Ook in de Rijnlandstraat zouden volgens de partij extra parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Mooi neveneffect hiervan zou zijn dat dat de snelheid van het verkeer gematigd wordt.

In de Damstraat bij de winkels zou na oplevering van de woningen aan het Molenpad eveneens extra parkeergelegenheid kunnen worden gemaakt, vergelijkbaar met die op de Damlaan. Tot slot is er het parkeerterrein dat wordt ontwikkeld op voormalige terrein van Engels. Handhaving van de blauwe zone is hierbij wel essentieel, meent GBLV.