Op winkelcentrum De Julianabaan in Voorburg gaat vanaf 5 oktober het HYPE Lab van start, waarin studenten ondernemers helpen innoveren.

De winkeliers en dienstverleners gaan samen met studenten en docenten van TMO Fashion business school (Doorn) en mboRijnland (Leidschendam) op zoek hoe digitale techniek en innovaties kunnen worden toegepast in hun (kleding)winkel. Winkeliers en restauranthouders hebben al langer te kampen met geduchte concurrentie van internetdiensten. Door de coronacrisis zijn consumenten zelfs nog veel meer gebruik gaan maken van internetbezorging.

Ondernemers, onderwijs en overheid in Leidschendam-Voorburg hebben daarom de handen ineengeslagen: via een publiek-private samenwerking (PPS) willen ze toewerken naar een duurzame retail-samenwerking in de gemeente. Opzet is winkeliers en dienstverleners te helpen 'vernieuwender, adaptiever en gezonder' te worden. Daarnaast moet de PPS Retail zorgen voor aantrekkelijk en relevant onderwijs dat aansluit bij de laatste ontwikkelingen en de vraag vanuit de arbeidsmarkt. De ambitie is dat de vier winkelgebieden in Leidschendam-Voorburg levendiger en aantrekkelijker voor hun klanten worden en dat ook blijven.

Inmiddels is ook al contact gelegd met MKB-ondernemers in Leidschendam Centrum, Huygenskwartier en Westfield Mall of the Netherlands voor deelname aan verschillende labs. Opzet is om zoveel mogelijk winkeliers en dienstverleners te ondersteunen bij de uitdagingen en kansen die zij ervaren.

Programmateam PPS Retail
Het programmateam bestaat uit Leo Valk (MKB Leidschendam-Voorburg) namens de ondernemers; Katrien van Hees (mboRijnland), Marie-Claire Gambon (ROC Mondriaan) en Ronald Visser (Ondernemerschap & Retail Management, De Haagse Hogeschool) namens het onderwijs; en Jacq Cornelissen (centrummanager v/d kernwinkelgebieden in Leidschendam-Voorburg) namens de overheid.

De organisatie wordt in eerste instantie ingericht als een projectorganisatie, maar deze kan bij succes uitgroeien naar een stichting. De PPS Retail heeft begin september subsidie aangevraagd bij de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) en het ministerie van Economische Zaken. In september is gestart met de kwartiermakersfase met als doel begin 2021 de aftrap te geven voor deze nieuwe organisatie.

Stevige vertegenwoordiging
In de PPS Retail worden ondernemers en vastgoed vertegenwoordigd door MKB Leidschendam-Voorburg, Unibail Rodamco Westfield, ondernemersfondsen Leidschendam Centrum en Huygenskwartier Voorburg, en winkeliersverenigingen De Julianabaan en Westfield Mall of the Netherlands. De onderwijspartners zijn De Haagse Hogeschool, ROC Mondriaan en mboRijnland, en overheidspartner is gemeente Leidschendam-Voorburg. De PPS Retail is geïnitieerd door het Platform Economie Onderwijs en Arbeidsmarkt.

In 2019 maakten ondernemers op de Julianabaan al eens kennis met de meerwaarde van zo'n Retail Lab:

EHBR Future Proof Retail from Platform EOA on Vimeo.