Verkeersregelaar bij The Mall (foto Omroep West)
Files, opstoppingen en Leidschendammers die hun woonwijken niet meer inkomen.  
Het is inmiddels een bekend probleem rondom de populaire The Mall of the Netherlands.
Hoe kan het dat dit probleem zich blijft voordoen en had het voorkomen kunnen worden? 
Vijf vragen over de bereikbaarheid van het grootste overdekte winkelcentrum van het land. 


Waarom is The Mall of the Netherlands in Leidschendam geplaatst?

Verkeersdrukte en bereikbaarheid zijn – los van The Mall – bekende problemen voor inwoners van Leidschendam-Voorburg, waar het verkeer op de toegangswegen vaak vaststaat. De gemeente is dichtbevolkt en iedereen maakt noodgedwongen gebruik van de eenbaansbruggetjes over de Vliet en van de drukke Vliettunnel. Waarom juist daar dan zo’n groot winkelcentrum?

Volgens de ontwikkelaars bood de locatie een unieke kans, omdat winkelcentrum Leidsehage (zoals The Mall vroeger heette) er al stond en ze deze plek een 'upgrade' konden geven. Bovendien rijd je er gemakkelijk naartoe vanaf de A4 en is de ligging centraal voor veel grote en kleine steden.

Hoe kan het dat er vooraf niet is stilgestaan bij de drukte?
Wethouder Astrid van Eekelen is namens de gemeente Leidschendam-Voorburg verantwoordelijk voor The Mall. Zij benadrukt dat er voor de komst van het winkelcentrum onderzoek is gedaan, waaruit bleek dat de wegen de extra aanloop van bezoekers aan zouden moeten kunnen.

'De onderzoeken gingen uit van een combinatie van vervoer. Dus dat er naast autoverkeer ook veel mensen met het OV en met de fiets zouden komen', zegt van Eekelen. 'De coronacrisis verraste ons allemaal en zorgde ervoor dat het OV veel minder gebruikt werd', vertelt ze. 'Met slecht weer pakken nu nog meer mensen de auto. Bovendien was The Mall open in een tijd waarin er helemaal geen uitjes waren voor mensen. Daarom was een dagje naar een overdekt winkelcentrum extra populair. Dat zien we nu ook op dagen dat het heel slecht weer is.'

Wat doet de gemeente nu concreet om de verkeersproblemen op te lossen?
'We zetten in op meer openbaar vervoer, door bijvoorbeeld een proef met de HTM', vertelt van Eekelen. De eerste proef om meer trams te laten rijden door een 'Park and Ride' locatie langs de A4 beschikbaar te stellen, verliep moeizaam. Er werd weinig gebruik van gemaakt. 'We zijn niet 100 procent tevreden over deze proef. Met de HTM praten we over de nieuwe haltenaam 'The Mall' en over een shuttleservice vanaf station Mariahoeve. Verder werken we nu altijd met verkeersregelaars. Ieder weekend leren we bij, omdat we een mobiliteitsteam hebben dat ter plaatse het verkeer reguleert, waardoor de doorstroom verbetert. Ook is er geïnvesteerd in betere fietsroutes naar The Mall.'

Waarom is er - ondanks de al genomen maatregelen - nog steeds zoveel drukte?
Omwonenden klagen erover dat zij er langer over doen om hun woonwijk in te komen. Bezoekers mopperen over opstoppingen rondom The Mall. Is het probleem met de drukte uberhaupt wel op te lossen? 'Nooit helemaal nee', zegt Van Eekelen. 'Maar we doen ons uiterste best.' Dat er de komende jaren 4000 woningen - en dus gemiddeld 8000 bewoners - bijkomen in de omgeving van het winkelcentrum, helpt ook niet mee. 'Mobiliteit is daarom zeker een onderwerp waar we ook de komende verkiezingen druk gaan zijn. Het staat hoog op de agenda.'

Wat had de gemeente vooraf beter kunnen doen?
'Dat is moeilijk te zeggen', zegt van Eekelen. 'Er is getoetst en daaruit bleek dat het allemaal goed zou gaan. In coronatijd is het verkeer gewoon anders. Ik weet niet wat we beter hadden kunnen doen.' Als de gemeente had geweten dat deze verkeersproblemen er zouden komen? Had The Mall dan alsnog op deze plek geplaatst geworden? 'Dat is een gewetensvraag', zegt van Eekelen. 'Wat we niet moeten vergeten is hoeveel plezier The Mall ons ook oplevert. Hij staat er nu eenmaal. Laten we er dan ook van genieten.'

Bovenstaand bericht is overgenomen van Mediapartner Omroep West Annemieke Ruggenberg