Vergunningparkeren eerste jaar gratis, dat is in het belang van bewoners volgens het CDA.
Het CDA steunt de invoering van vergunningparkeren rond The Mall, maar blijft benadrukken dat de nadelige gevolgen van het succes van het winkelcentrum niet eenzijdig op de bewoners in de wijken rond The Mall mag worden afgewenteld.
Tijdens de raadsvergadering op 5 november heeft de wethouder, op verzoek van het CDA en de ChristenUnie, toegezegd dat The Mall financieel gaat bijdragen en dat betaald parkeren daar pas wordt ingevoerd wanneer het vergunningparkeren in de omliggende wijken volledig is geregeld.
CDA-raadslid Marien van Wijk: “Het CDA is tevreden met deze toezegging, maar benadrukt dat de bijdrage van The Mall significant moet zijn en in verhouding moet staan tot de overlast die het winkelcentrum veroorzaakt in de omliggende woonwijken.”
Het CDA onderstreept daarbij opnieuw dat de huidige problemen voortkomen uit de grote bezoekersstromen op drukke dagen. Hierdoor wijken bezoekers uit naar omliggende wijken, wat leidt tot verkeersopstoppingen en een tekort aan parkeerplekken voor bewoners. Het CDA vraagt het college te garanderen dat bewoners en hun bezoekers altijd gebruik kunnen blijven maken van hun vergunde parkeerplaatsen. Ook wil de fractie duidelijkheid over de aanpak voor huishoudens met meerdere auto’s, zeker nu door de krapte op de woningmarkt steeds meer jongeren langer thuis wonen en het autobezit stijgt.
“Het CDA wijst erop dat de parkeerdruk op piekmomenten alleen kan worden opgelost door extra parkeercapaciteit te creëren. De fractie vraagt het college daarom om op korte termijn P+R parkeerplaatsen aan te wijzen, ondersteunend met pendeldiensten of extra OV-inzet, om zo de druk op de woonwijken te verminderen”, vervolgt Van Wijk.
Met de groei van dure fietsen en scooters vindt de partij het onbegrijpelijk dat er nog steeds geen bewaakte fietsenstalling is gerealiseerd. Nu de gemeente wacht op voorstellen van The Mall, lopen bewoners en bezoekers volgens de fractie onnodig risico op diefstal en ontstaat extra autoverkeer doordat mensen hun fiets niet veilig kunnen stallen. Het CDA vindt dat het college eerder zelf tijdelijke stallingen had moeten realiseren en vraagt de wethouder om alsnog met spoed stappen te zetten.
“De bewaakte fietsenstalling is nu voorzien voor september 2026. Dan is het wel zaak dat The Mall snel de vereiste vergunning aanvraagt. De raad vraagt hier al jaren om”, aldus Marien van Wijk.
Om de lasten voor bewoners te beperken, stelt de CDA-fractie voor om het eerste jaar na invoering van vergunningparkeren gratis vergunningen te verstrekken. Daarnaast vraagt de fractie om de Prinses Beatrixlaan in Leidschendam alsnog in het vergunninggebied op te nemen, zoals eerder door insprekers werd bepleit.
“Het CDA kijkt ook vooruit naar parkeerproblemen die dreigen in Voorburg-West en Voorburg-Noord, mede door de ontwikkeling in de Binckhorst in Den Haag en rond de Laan van NOI. De fractie vraagt of het college dezelfde stappen overweegt als rond The Mall, inclusief mogelijk vergunningparkeren”, besluit Van Wijk.
De fractie wacht de nadere uitwerking van het college en de antwoorden van de wethouder op de gestelde vragen af.
Door: Gaston Wallé
Bron: CDA Leidschendam-Voorburg
Foto: Omroep West