(VIDEO) Maar liefst 7500 voertuigen rijden er dagelijks over de historische Sluisbrug in Leidschendam. Dat zijn er 2500 meer dan het maximum dat de rechter in 2016 heeft bepaald.

Vraag is of de Sluisbrug al dat verkeer wel aan kan. 'De Sluisbrug komt uit 1892,' zegt raadslid Bart Eleveld (VVD). 'Die is flink oud. Die is ooit gebouwd voor de melkboer, zodat die erover heen kon. En nu gaan we met ons autoverkeer over datzelfde bruggetje.'

Bruggendeskundige Jan Arends van de TU Delft inspecteerde de brug. Op korte termijn verwacht hij geen problemen. Er zitten orthotrope platen in de brug, legt hij uit. 'Dat is een plaat die heel veel gewicht kan dragen'. Op langere termijn kunnen er echter wel haarscheurtjes ontstaan. Dat is bij de Brienenoordbrug ook gebeurd, vertelt Arends. Daarom zou er minder verkeer over de brug moeten. Zwaardere auto's zouden helemaal niet over de brug moeten rijden.

Steeds meer verkeer
Door de komst van de Mall of the Netherlands en vele nieuwe wijken in en rond Leidschendam, staat het centrum steeds meer vast. Bart Eleveld vindt al met al dat een nieuwe brug noodzakelijk is. 'De komende tijd blijft er gebouwd worden. Er komen honderden woningen bij en al die mensen moeten over diezelfde bruggetjes.'

De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg sprak zich echter in oktober 2020 nog uit tegen de bouw van een extra brug over de Vliet. Naast de hoge kosten vreest de gemeenteraad dat een extra verbinding over de Vliet juist sluipverkeer zal aantrekken, van automobilisten die nu nog de Sijtwendetunnels (N14) gebruiken.

Voorlopig blijft het dus behelpen, met bruggetjes uit 1892.