De gemeente Leidschendam-Voorburg krijgt steeds beter grip op het verkeer rond The Mall. Dat liet gemeentelijk coördinator Jan Bosma dinsdag weten in een informatieschets aan de gemeenteraad.

Meteen in actie
Sinds de verkeerschaos op Tweede Pinksterdag is de gemeente meteen in actie gesprongen om samen met andere partners, waaronder Unibail-Rodamco, Rijkswaterstaat en anderen het verkeer in goede banen te leiden. Dat lukt volgens Bosma steeds beter. "Stap voor stap zijn we de afgelopen weken steeds meer in staat begleken om het verkeer beter onder controle te krijgen."

Hij gaf toe dat de aanleiding daartoe niet fraai was. Op Tweede Pinksterdag en weekenden erna was het "best wel een grote chaos," aldus Bosma. Inmiddels is men volgens hem echter goed op weg de lekken op te sporen en te dichten. "Vanuit het Operationeel Mobiliteitscentrum zijn we hard bezig alle touwtjes aan elkaar te knopen." 

Optimale route
Zo lukt het steeds beter om bezoekers van de Mall via de optimale route naar de parkeerplaatsen te dirigeren, aldus Bosma. Alleen automobilisten die al een route gewend waren te rijden, houden daar hardnekkig aan vast.

De gemeente en partners hebben daarnaast dynamische scenario's klaarliggen voor als het te druk wordt: al naar gelang de situatie worden de verkeerslichten en -borden anders ingesteld. "En dat gebruiken we nu eigenlijk elke week. In de vakantieperiode was het ook tijdens de vakantie best heel druk," zet Bosma uiteen, "en toen hebben we het ook gedurende de week gebruikt."

Verkeerslichten en borden
De slimme verkeerslichten worden ook beter op elkaar ingesteld, zodat er niet steeds hoeft te worden geschakeld met de verkeerscentrale. Naarmate men de verkeersstromen steeds beter leert kennen, kunnen die verkeerslichten steeds verfijnder worden ingesteld, aldus Bosma.

Met borden van Rijkswaterstaat zal heel duidelijk worden aangegeven hoe men via de N14 (Sijtwendetunnels) bij de Mall komt. "Dat doen we én op vaste borden, dat zijn de bekende blauwe borden aan de kant van de weg, maar ook op digitale borden," legt de gemeentelijk coördinator uit. "Zodat ook sluipverkeer, wat we hier en daar wel eens zien, kan worden voorkomen."

Informatiebronnen
Vanuit het Operationeel Mobiliteitscentrum wordt ook bijgehouden hoeveel verkeer er op de weg en in de garages staat. Daar gebruikt men onder andere geanonimiseerde informatie van Google, telefoons en navigatiesystemen voor, naast parkeerinformatie van de Mall en 'lusinformatie' uit verkeerssensoren over snelheid, intensiteit en aantallen auto's. Op negen locaties rond de Mall wordt de concentratie aan CO2 gemeten met behulp van Palmes-buisjes.

De parkeerdrukte in de wijken heeft men nog niet goed in het oog. Daar wordt echter een systeem voor ontwikkeld, belooft Bosma.

"Stap voor stap wordt het steeds beter."

Bekijk hier de gehele presentatie