Piet Noordzij uit Stompwijk heeft de Nationale Veiligheidsprijs 2022 gewonnen. Tijdens het Nationaal Veiligheids Congres (NVVC) viel de keuze op zijn kanteldriewieler.

Iedere twee jaar is er een Nationaal VerkeersVeiligheids Congres (NVVC). Een congres gericht op iedereen die zich beroepsmatig met verkeersveiligheid bezig houdt. Piet hoorde daar vroeger zelf ook bij. Tijdens het congres wordt de Nationale VerkeersVeiligheids prijs (NVVP) gekozen. Dit jaar viel de keus in grote meerderheid op Piets inzending voor een veilige fiets voor ouderen. Dat is een kanteldriewieler waarmee je altijd twee voorwielen aan de grond hebt, ook schuin in de bocht. Bovendien kan je altijd met de voeten bij de grond en toch met voldoende afstand tot de trappers. Daarvoor is het zadel verder naar achter gezet dan bij de meeste fietsen.

Toen Piet lang geleden zelf onderzoek deed naar verkeersveiligheid was al duidelijk dat het rijden met een motor- of bromfiets vaak misging met ernstige gevolgen voor de berijder. Het lag volgens Piet voor de hand dat een extra wiel dat zou kunnen voorkomen, wat interessant is als de fiets blijft rijden als een tweewieler (dus  schuin door de bocht).

Geen belangstelling
In die tijd werd dat volgens Piet min of meer weggelachen. 'Er was geen belangstelling voor, niet bij de overheid, niet bij fabrikanten en niet bij mogelijke gebruikers. Dat is ook niet zo raar want het was moeilijk voor te stellen hoe dat technisch zou moeten, hoe zo’n fiets er uit zou zien, hoe dat zou aanvoelen bij het rijden en of het echt zou helpen om ongelukken te voorkomen'.

Piet: 'Ongeveer tien jaar geleden was ik op een bijeenkomst van oud collega’s en hoorde dat er grote zorgen waren over de veiligheid van oudere fietsers en dat er gedacht werd aan een veiliger fiets. Dat moet een kanteldriewieler worden wist ik meteen. Maar ook dit keer was er weinig belangstelling. Dus ben ik zelf aan de slag gegaan; gezocht op internet naar voorbeelden, schetsjes gemaakt van kantelmechanieken en uiteindelijk een paar bestaande fietsen aangepast tot kanteldriewieler. Daar had ik wel hulp bij nodig want ik heb wel interesse in techniek, maar geen technische opleiding. Ook kreeg ik een bestaande kanteldriewieler in handen. Vervolgens heb ik met een aantal fietsen proeven gedaan, o.a. op het handbalveld in Stompwijk'.

De fiets waarmee Piet de prijs heeft gewonnen is een omgebouwde vouwfiets. De twee voorwielen met voorvork zijn naast elkaar gezet met een eenvoudig kantelmechaniek er boven. Ook de stand van het zadel is met een hulpstuk naar achter gegaan om met beide voeten aan de grond te kunnen en toch voldoende afstand te houden tot de trappers.

De tijd is er rijp voor
De prijsuitreiking was een week geleden in de Jaarbeurs in Utrecht. De kanteldriewieler had Piet meegenomen om te laten zien en uit proberen. Van die gelegenheid is volop gebruik gemaakt. Door alle aandacht hoopt Piet dat er één of meer fabrikanten zo’n model gaan maken. 'De tijd is er rijp voor. Er komen steeds meer scooters met dubbele voorwielen op de weg. In het buitenland schijnen ze zelfs een rage te vormen. Ook zijn er zware motoren met dubbele voorwielen te zien bij internationale wielerwedstrijden. Intussen zijn er ook kanteldriewielers te koop als brom- en snorfiets en als bakfiets. Nu nog de trapfiets, al dan niet met elektrische ondersteuning. Wat ook meespeelt is dat er recente cijfers zijn over verkeerslachtoffers waaruit blijkt dat er steeds meer oudere fietsers gewond raken door valpartijen. En dat is nou net wat mijn veilige fiets kan voorkomen'.