Bezoekers krijgen keuze tussen doneren of statiegeld terug via Tikkie.

Bezoekers van Kinepolis bioscopen in Leidschendam, Groningen en Breda krijgen vanaf nu hun statiegeld terug. In veel bioscopen kunnen bezoekers hun statiegeldflesjes en –blikjes al inleveren via donatiebakken, waarbij het statiegeld gedoneerd wordt aan goede doelen. Kinepolis is de eerste bioscoopketen met statiegeldautomaten waarbij bezoekers de optie hebben om het statiegeld via Tikkie direct op hun rekening te krijgen. Zo wordt het statiegeld gelijk teruggegeven, daar waar het wordt betaald en wordt het inleveren van statiegeldverpakkingen verder gestimuleerd.

Statiegeld terug op steeds meer locaties werkt motiverend
Op steeds meer locaties in Nederland kunnen statiegeldverpakkingen worden ingeleverd én op steeds meer locaties kunnen consumenten hun statiegeld terugkrijgen. Bij supermarkten groter dan 200 m² en bemande tankstations langs de snelweg wordt statiegeld uitbetaald. Andere locaties nemen vrijwillig statiegeldverpakkingen in en bepalen zelf of ze statiegeld uitbetalen of doneren aan een erkend goed doel. Bij Kinepolis was tot voorkort alleen doneren mogelijk, maar door als eerste bioscoopketen statiegeldautomaten te plaatsen in Leidschendam, Groningen en Breda kan de bezoeker nu ook het statiegeld terugkrijgen.

Jeroen Hillen, directeur van Statiegeld Nederland, is blij met de plaatsing van nieuwe inlevermachines bij Kinepolis: “Ik vind het mooi om te zien dat men naast doneren steeds vaker de optie krijgt om ter plekke het statiegeld terug te krijgen. Dat geeft extra motivatie om statiegeldverpakkingen in te leveren en voor ons dus meer blikjes en flesjes om te recyclen. We hopen dat goed voorbeeld, goed doet volgen. Verkooppunten die ook inleverpunt willen worden kunnen zich bij ons melden.”

Caspar Kortekaas, National Manager Food & Beverage bij Kinepolis, vult aan: “Bij Kinepolis willen we onze bezoekers niet alleen een ultieme filmervaring bieden, maar ook bijdragen aan een duurzamere wereld. We zijn trots dat we als eerste bioscoopketen in Nederland de stap zetten om inlevermachines te testen en hiermee nog meer verpakkingen te laten recyclen. Uiteraard blijven we stimuleren om het statiegeld te doneren aan Stichting BIO en Stichting Jarige Job, maar zijn we blij om de bezoekers nu deze extra service te bieden.”

Statiegeld terug op de rekening
Na het inleveren van statiegeldflessen of -blikjes bij de inlevermachine, kunnen bezoekers via de machine kiezen voor de optie Tikkie, waarmee het statiegeld direct teruggestort wordt op rekening. Door de QR-code op het scherm te scannen met een smartphone wordt het bedrag meteen overgemaakt via de Tikkie-app. Moreno Kensmil, hoofd marketing bij Tikkie vertelt: “Door het statiegeld direct terug op je rekening te storten, zelfs tijdens een bioscoopbezoek, maken we het weer een stukje makkelijker. Geen gedoe meer met bonnetjes of contant geld; gewoon simpel, snel en betrouwbaar, precies zoals onze gebruikers het graag zien. Door het vergemakkelijken van het proces, zullen er hopelijk meer consumenten hun statiegeldflesjes- en blikjes inleveren."

Over Statiegeld Nederland
In Nederland worden jaarlijks meer dan 700 miljoen grote plastic flessen, 1 miljard kleine plastic flessen en ruim 2,5 miljard blikjes op de markt gebracht. Statiegeld Nederland, onderdeel van Verpact, is verantwoordelijk voor het statiegeldsysteem op plastic drankflessen en drankblikjes. Het doel is om 90% van alle statiegeldblikjes en plastic drankflessen (kleine én grote plastic flessen, met én zonder statiegeld) weer in te nemen en te kunnen recyclen als grondstof voor nieuwe verpakkingen en een bijdrage te leveren aan een schoner Nederland.

In Nederland zit er statiegeld op kleine en grote plastic flessen van frisdrank en water. En op alle metalen drankverpakkingen met een inhoud tot en met 3 liter. Producenten van sap kunnen vrijwillig deelnemen aan het statiegeldsysteem. Zo kunnen nog meer statiegeldverpakkingen worden ingezameld en gerecycled.

Over Kinepolis
Kinepolis Group NV ontstond in 1997 uit een fusie van twee familiale bioscoopgroepen, en werd beursgenoteerd in 1998. Kinepolis staat voor een innovatief bioscoopconcept dat als baanbrekend geldt binnen de sector. Naast haar bioscoopactiviteit is de Groep ook actief in filmdistributie, eventorganisatie, schermreclame en vastgoedbeheer.

In Europa telt Kinepolis Group NV 63 bioscopen, verspreid over België, Nederland, Frankrijk, Spanje, Luxemburg, Zwitserland en Polen. Sinds de overname van de Canadese bioscoopgroep Landmark Cinemas en van de Amerikaanse bioscoopgroep MJR Theatres, telt Kinepolis ook 36 bioscoopcomplexen in Canada en 10 in de VS.

In totaal heeft Kinepolis Group vandaag wereldwijd 109 bioscopen in haar portefeuille, goed voor 1 131 schermen en meer dan 200 000 zitplaatsen. Kinepolis’ medewerkers bezorgen miljoenen bioscoopbezoekers elke dag een onvergetelijke filmervaring. Meer info op www.kinepolis.com/corporate


Door: Peter van der Aar.
Bron: persbericht Kinepolis.
Foto: Caspar Kortekaas van Kinepolis (foto: Statiegeld Nederland)