-
-
Een primeur voor Escher in Het Paleis. Voor het eerst in Nederland het hedendaagse werk van de ‘Britse Escher’ Anne Desmet te zien, naast dat van haar grote inspiratiebron M.C. Escher.
Op jonge leeftijd raakt Desmet gefascineerd door thema's als transformatie en architectuur. Op haar kamer hangt een poster van M.C. Eschers Dag en Nacht, waarop zwarte en witte vogels over een Hollands landschap vliegen en in het midden geleidelijk transformeren in dat landschap. Jaren later leert ze op de kunstacademie in Oxford etsen, houtsnijden, graveren, zeefdrukken en steendrukken.
Op 23-jarige leeftijd won zij de Lithography Prize van de Printmakers Council in Londen, gevolgd door een Rome Scholarship.
Deze vormen de basis voor haar glansrijke carrière. Net als Escher laat ze zich verwonderen door de wereld om haar heen en ook zij zet deze inspiratie om in grafisch werk vol diepte, licht en illusie. Ondanks verschillen in tijdperk en stijl, liggen hun ideeën verrassend dicht bij elkaar.Een belangrijk gedeeld vertrekpunt is bijvoorbeeld Italië. Voor Escher was het een tweede thuis: hij woonde er jarenlang, maakte er wandeltochten door de bergen en legde talloze dorpjes vast in tekeningen en prenten. Ook na zijn vertrek bleef Italië een terugkerend motief in zijn werk. Bij Desmet begint haar liefde voor Italië met haar studiereis naar Rome.
Ze wordt meteen gegrepen door de eeuwenoude gebouwen en hoe het verleden daar letterlijk in de stenen voelbaar is. Rome en andere Italiaanse steden blijven ook in haar werk terugkeren.
Een gedeelde liefde van Escher en Desmet is houtgravure en het spel tussen licht en donker. Escher speelde met schaduw en licht om diepte te creëren. Anne Desmet werkt op vergelijkbare wijze. Ze snijdt licht letterlijk uit het hout door bepaalde delen weg te halen, waardoor er prachtige schaduwen ontstaan in haar prenten.Escher en Desmet kijken allebei met een nieuwsgierige, onderzoekende blik naar de wereld. Ze halen inspiratie uit reizen, geschiedenis en architectuur, en weten met hun grafische technieken een bijzondere balans te vinden tussen realiteit en verbeelding, orde en verwarring, licht en donker. Al hebben ze elkaar nooit kunnen ontmoeten, op papier begrijpen ze elkaar.
Anne Desmet: “Ons werk bestaat voor een groot deel uit beheersing van het ambacht en dat is hard werken en veel geduld hebben. Nu ik voor mijn collages ook wel eens gebruik maak van digitale technieken, verbaas ik mij erover dat Escher in zijn tijd al zijn caleidoscopische patronen met de hand maakte, hij had die nieuwe technieken niet. Het blijft zo knap wat hij deed.”
Tegelijk met de tentoonstelling verschijnt het nieuwe, Engelstalige boek van Anne Desmet: Wood Engraving – A Personal Approach met ruim 300 afbeeldingen van haar werk.
Op zaterdag 22 november geeft Anne Desmet een workshop ‘Maak je eigen houtgravure’ in Escher in Het Paleis. Deelnemers krijgen de kans om van de kunstenaar zelf te leren hoe je een houtblok bewerkt. Voorafgaand aan de workshop geeft conservator Mireille Linck een inleidende rondleiding door de tentoonstelling.
Vanaf 20 november is de tentoonstelling Anne Desmet - Bouwen zonder barrières, te zien in Escher in Het Paleis aan het Lange Voorhout 74 in Den Haag, tot en met 15 maart 2026, van dinsdag tot en met zondag 11.00 - 17.00 uur. www.escherinhetpaleis.nl
www.escherinhetpaleis.nl/zien-en-doen/tentoonstellingen/anne-desmet
Door: Gaston Wallé
Bron: Escher in Het Paleis
Foto: Escher in Het Paleis