Wie met een lage auto wil winkelen, moet bij winkelcentrum Mall of the Netherlands extra voorzichtig zijn. Sinds deze zomer liggen er fors hogere verkeersdrempels rondom het winkelgebied.
De hindernissen zorgen voor krassen onder auto's. Waarom kiest het centrum in Leidschendam, dat meer dan 250 winkels herbergt, hiervoor? Een woordvoerster reageert op zeven vragen, van mediapartner Omroep West.
Waarom is er gekozen voor fors hogere drempels, in vergelijking met de voorgaande drempels?'De beslissing om de oude versleten drempels - die bij plaatsing even hoog waren als de nieuwe drempels - te vervangen, is genomen om de veiligheid van zowel voetgangers als automobilisten te verbeteren. De nieuwe drempels voldoen aan alle relevante normen om ervoor te zorgen dat bestuurders hun snelheid matigen.'
Werd er te snel gereden rond Mall of the Netherlands?'Uit observaties is gebleken dat sommige bestuurders onvoldoende snelheid minderen, wat een risico vormt voor zowel voetgangers als andere weggebruikers. Het vervangen van de drempels was dus noodzakelijk om de algehele verkeersveiligheid te verbeteren.'
Is bewust gekozen voor deze hoge drempels?'Ja, er is bewust gekozen voor deze drempels, die qua hoogte voldoen aan de richtlijnen die zijn opgesteld om de verkeersveiligheid te waarborgen. De hoogte van de drempels is zodanig dat bestuurders gedwongen worden om hun snelheid aanzienlijk te verlagen, wat essentieel is in een omgeving met veel voetgangers, zoals bij ons winkelcentrum. Ons doel is niet om ongemak te veroorzaken, maar om een veilige omgeving te creëren.'
Zijn jullie ervan op de hoogte dat de drempels eigenlijk té hoog zijn voor de meeste auto’s?'We zijn ons bewust van de meldingen dat sommige bestuurders de drempels als te hoog ervaren. De drempels zijn echter conform de geldende richtlijnen en zijn specifiek ontworpen om een effectieve snelheidsreductie af te dwingen.'
Hebben zich al automobilisten bij jullie gemeld met klachten of schade aan onderkanten van auto's?'Wij nemen alle meldingen van schade serieus. Tot nu toe hebben we een beperkt aantal klachten ontvangen van automobilisten die schade hebben opgelopen. We onderzoeken elke melding zorgvuldig om vast te stellen of de drempels correct functioneren of dat er aanpassingen nodig zijn.'
Wat kunnen mensen doen als ze schade oplopen aan de onderkant van de auto, door deze drempels? Kunnen zij zich melden bij jullie? En zo ja, waar?'Gezien de aangegeven maximumsnelheid van tien kilometer per uur in combinatie met de verkeersborden, die aangeven dat er drempels in het wegdek liggen, en de hoogte van de drempels die is afgestemd op de maximumsnelheid, is voldoende om de automobilisten te informeren hun snelheid te matigen. Indien er schade zou zijn ontstaan, dan kunnen zij het beste contact opnemen met hun verzekering.'
Zijn de klachten voor jullie aanleiding om eventueel naar een lagere drempel rond het winkelcentrum te kijken?'Klachten en meldingen worden door ons altijd serieus genomen. Indien blijkt dat de huidige drempels inderdaad problematisch zijn voor een significant aantal voertuigen, zullen we dit meenemen in onze evaluatie.'
'Het is onze prioriteit om de balans te vinden tussen verkeersveiligheid en het voorkomen van onnodige schade aan voertuigen. We staan altijd open voor feedback en streven ernaar om een veilige en aangename omgeving te bieden voor al onze bezoekers.'
Bron: Omroep WestDoor: Lisette Remmerswaal