Op zondag 26 januari zullen de klimaatactivisten van Guerrilla Fashion de Mall of the Netherlands weer aandoen.

De actiegroep geeft gratis tweedehands kleding weg in de strijd tegen fast fashion. Meer dan een derde van de winkels in de Mall verkoopt fast fashion.

Guerrilla Fashion
Het is niet de eerste keer dat de groep in Leidschendam te vinden is. Geregeld komen ze onaangekondigd en ongezien langs om in de kledingwinkel kleding weg te geven en informatie te verspreiden. In september lieten ze zich voor het eerst zien: drie uur lang waren ze te vinden voor de deuren van zaken als Zara, H&M, The Sting en Nike, waarbij ze meer dan honderd kledingstukken aan het winkelend publiek weggaven.
De groep bestaat uit rebellen van Extinction Rebellion en wordt aangevuld door Grootouders voor het Klimaat. Zoals we van deze groepen gewend zijn, zal de actie vreedzaam verlopen. De Mall of the Netherlands is op de hoogte, en heeft aangegeven het demonstratierecht van de groep te respecteren.

Fast fashion is fossiel
Waar mode vroeger twee seizoenen kende, voor zomer- en winterkleding, is de norm in zaken als H&M, the Sting en Mango nu om elke twee weken alles wat er in de winkel hangt weg te doen om ruimte te maken voor de volgende collectie. Winkels van het concern Inditex, zoals Zara, Bershka, Pull&Bear en Stradivarius, schroeven het tempo nog wat verder op, in een poging te concurreren met de ultrafastfashiongigant Shein.
Klanten, vooral jongeren, worden met een overdaad aan reclames bestookt om ervoor te zorgen dat de gemiddelde Nederlander nu bijna 50 kledingstukken per jaar koopt.
Een steeds groter deel van die kleding wordt gemaakt van polyester, een kunststof die uit olie wordt vervaardigd. De mode-industrie is daardoor verantwoordelijk voor 8% van de wereldwijde CO2-uitstoot, en 35% van alle microplastics in de oceaan.

Mall of the Netherlands
Met 116 duizend m² winkeloppervlak en nog een oceaan aan parkeerplekken eromheen, is de Mall of the Netherlands het grootste winkelcentrum van Nederland. De eigenaar is het vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco-Westfield, dat een beurswaarde van € 7½ miljard heeft. Eerder deze maand sprak Guerrilla Fashion zich tegenover de gemeenteraad van Zoetermeer uit over hetzelfde bedrijf, dat daar in het Stadshart ook een overdaad aan fastfashionzaken huisvest. Raadsleden vonden dat het aan de bezorgde burgers zelf is om met de vastgoedeigenaren te praten, omdat de gemeente niks te zeggen heeft over wat er met het stadscentrum gebeurt. Hoe de gemeente Leidschendam-Voorburg daarover denkt, moet nog blijken.

Mensenrechtenschendingen
De mode-industrie wordt ook overspoeld door meldingen van mensenrechtenschendingen, over de hele wereld. In China wordt gebruikt gemaakt van dwangarbeid van Oeigoeren in concentratiekampen, in heel Zuid-Oost-Azië werken kinderen en andere kwetsbare mensen van vroeg tot laat, onder hartverscheurende omstandigheden. Maar zelfs in Europa, ook in Leidschendam, wordt onmenselijk omgegaan met het personeel in de winkel. Guerrilla Fashion komt ook voor hen op.

In de kreukels
De acties van Guerrilla Fashion zijn altijd publieksvriendelijk. Er zit aan de actie op 26 januari ook zeker een show-element, met livemuziek, speeches en natuurlijk het weggeven van kleding. De demonstranten zelf dragen kleding van de hand van beeldend kunstenaar Rozemarijn Lucassen, symbolisch ‘in de kreukels door fast fashion’.
“Net als bij Extinction Rebellion, is de filosofie van Guerrilla Fashion dat de klimaatcrisis niet veroorzaakt is door de burger of de consument, en dat de verantwoordelijkheid om die op te lossen daar dus ook niet gezocht moet worden,” legt woordvoerder Olax uit. “Maar we willen wel dat de klanten weten dat ze genaaid worden door deze bedrijven, en dat ze kunnen helpen er een eind aan te breien.” Komende zondag dus, bijvoorbeeld, door een of meer gratis kledingstukken uit te zoeken.

Wat is Guerrilla Fashion?
Guerrilla Fashion is een mondiale burgerbeweging die zich inzet voor het volledig stoppen van de overproductie en mensenrechtenschendingen die fast fashion heten, om het leven op aarde te behouden. Guerrilla Fashion werkt in Nederland vrijwel altijd samen met Extinction Rebellion. Bij de meeste acties van Guerrilla Fashion wordt tweedehands kleding weggegeven als duurzaam alternatief voor fast fashion.
Op de website van Guerrilla Fashion staat uitgebreid uitgelegd wat er van de modebedrijven verwacht wordt, onderverdeeld in vier harde eisen: 1. Vertel de waarheid. 2. Stop de overproductie. 3. Behandel werknemers eerlijk. 4. Promoot duurzame alternatieven.


Door: Peter van der Aar.
Bron: persbericht Guerrilla Fashion.

Motn2
Motn3
motn4