De fractie van Aandacht‑LV heeft deze week vragen ingediend bij het college inzake de dreigende verkeerschaos en parkeerdruk tijdens Black Friday, Sinterklaas en Kerst bij de Mall of the Netherlands.

In het licht van de jaarlijkse bezoekersgroei én herhaalde verkeersproblemen spreekt Aandacht-LV van een volstrekt voorspelbare crisis die maar niet structureel wordt opgepakt.

Verkeerschaos: winst voor de mall, overlast voor inwoners
Volgens openbaar gepubliceerde cijfers trok de Mall in 2022 circa 14,5 miljoen bezoekers. In 2024 werd het record van 15 miljoen bezoekers bereikt, ondanks tijdelijke afsluiting van een belangrijke tunneltoegang. De gemeente meldde dat de wegen en parkeer­voorzieningen rondom de Mall al eerder “vol” waren en bezoekers werd afgeraden met de auto te komen.

“De winst is voor de Mall, de overlast voor de inwoners,” zegt fractievoorzitter Lieke Muller. “Wie 15 miljoen bezoekers per jaar trekt, weet dat Black Friday, Sinterklaas en Kerst piekmomenten zijn, dan is de tijd voor excuses voorbij. De Mall moet nu écht verantwoordelijkheid nemen, in samenwerking met de gemeente. De verkeerschaos rond deze dagen is een eindejaarstraditie waar we niet op zitten te wachten en die zo snel mogelijk ten einde moet komen.”

Waarom nu scherpe vragen?
Aandacht-LV merkt dat de piekdrukte rond bepaalde feestdagen geen verrassing meer is. Jaarlijks zijn er meldingen van files op de N14, volle parkeergarages en vertragingen voor bewoners in omliggende wijken.
De bezoekersaantallen van de Mall stijgen: van circa 14,5 miljoen in 2022 naar 15 miljoen in 2024. Dat betekent niet alleen meer geluidoverlast en slechtere luchtkwaliteit, maar ook extra druk op infrastructuur, parkeren en onze woonwijken.
De gemeente schrijft op haar website dat een “taskforce” is ingesteld voor bereikbaarheid en dat er maatregelen zijn gepland. Aandacht-LV vindt dit onvoldoende om de verkeerschaos op piekmomenten het hoofd te bieden. De problemen reiken verder dan ‘rond de N14’ en raken de hele gemeente en regio.

De vragen aan het college
Welke maatregelen neemt het college ter voorbereiding op de verwachte parkeer- en verkeersdruk rond Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis?
Vanaf wanneer en via welke kanalen gaan deze maatregelen gecommuniceerd worden naar bezoekers (en evt. ook inwoners en ondernemers)?
Welke verantwoordelijkheid neemt Mall of the Netherlands hier zelf in?
(zowel financieel, als communicatief, als andere manieren)
Aandacht-LV heeft de afgelopen maanden meerdere keren vragen gesteld over de verkeersproblemen rond de Mall. Eerder vroeg de fractie naar de veiligheid van de N14, handhaving bij incidenten en de impact van Mallverkeer op de aanrijtijden van hulpdiensten.

De fractie vindt dat de Mall, als grootste veroorzaker van deze verkeerschaos, actief moet meebetalen en meewerken aan oplossingen. De fractie vindt ook dat de gemeente transparant en pro-actief moet communiceren over de invloed die genomen maatregelen hebben op de omgeving.

Tijdig antwoord: voorkom verkeerschaos!
De deadline voor beantwoording door het het college is uiterlijk 28 oktober. Aandacht-LV kijkt uit naar de antwoorden, en hoopt zodoende ruimte te vinden om waar nodig deze maatregelen preventief aan te scherpen. De fractie benadrukt dat voorbereiding en goede communicatie geen luxe zijn, maar absolute noodzaak.

 

Geblokkeerde kruising Heuvelweg door Mall verkeer 02a 1024x769

 

Bron: persbericht Aandacht voor Leidschendam-Voorburg

Door: Hans Biard

 

Laatste video's

 
Halloween Huygenskwartier
 
Van de straat geplukt over Stemmen 2e kamer 2025
 
Zaterdag 25 oktober 2025 vond voor de vierde keer het festival Gitaar aan de sluis plaats in het centrum van Leidschendam. Het is een uniek festival gericht op de klassieke gitaar. Dit keer was...
 
Zaterdagavond 25 oktober heeft de Leidschendamse Speeltuin Vereniging Halloween georganiseerd in wijk 't Lien in Leidschendam. Na het voorlezen van een spannend verhaal gingen de kinderen de wijk...