Het onderzoek naar het treinongeluk in Voorschoten van vorig jaar heeft niet kunnen achterhalen waarom de kraanmachinist het spoor overstak.

Dit blijkt uit het rapport van de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV), dat woensdagochtend 15 mei werd gepresenteerd. 

Een passagierstrein en een goederentrein botsten in de nacht van 3 op 4 april 2023 op een bouwkraan in Voorschoten.
De machinist van de bouwkraan kwam hierbij om het leven en ongeveer 30 mensen raakten gewond. 

Bouwbedrijf BAM werkte die nacht aan het spoor. Twee van de vier sporen bij Voorschoten waren vrijgehouden voor dit werk.
De andere twee sporen zouden ook tijdelijk worden gesloten, zodra de rest van de werkploeg was gearriveerd.

Geen strafbare feiten
ProRail, BAM, DB Cargo en NS hebben samen met de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV) onderzoek gedaan naar het ongeluk. Ook het Openbaar Ministerie en de Nederlandse Arbeidsinspectie hebben onderzoek gedaan. Hierbij zijn geen strafbare feiten naar boven gekomen.

Hoewel de oorzaak van het oversteken van de kraanmachinist onbekend blijft, is wel duidelijk geworden dat er meer aandacht moet zijn voor veiligheid bij spoorwerkzaamheden. De OVV benadrukt dat het belangrijk is om goed samen te werken en strikte veiligheidsprotocollen te volgen om zulke ongelukken in de toekomst te voorkomen. De spoorsector is inmiddels begonnen met het nemen van maatregelen om de veiligheid te verbeteren.

Reactie van NS
Eelco van Asch, directeur Operatie bij NS: “Het treinongeluk in Voorschoten is keihard binnengekomen bij NS. Daarom is het belangrijk dat er goed onderzoek is gedaan door de Onderzoeksraad Voor Veiligheid. Er zit een diep verantwoordelijkheidsgevoel bij elke NS’er om reizigers en collega's veilig naar hun bestemming te brengen. Reizigers die bij ons instappen moeten op ons kunnen vertrouwen. Ik heb dan ook enorme waardering voor onze machinist en twee hoofdconducteurs die op de trein aan het werk waren. Zij hadden op geen enkele manier dit ongeval kunnen voorkomen. Dat blijkt uit onze eigen bevindingen en nu ook uit het onderzoek.”


Door: Karin van der Spek
Foto: archieffoto Midvliet