Tijdens het Open Monumentenweekend van zaterdag 14 en zondag 15 september reden er historische trams door Den Haag.
Het Haags Openbaar Vervoer Museum (HOVM) verzorgde ritten met historische trams door Den Haag. Daarnaast speelde het Orkest Nieuw Geluid op 14 september muziek van Dvorak in het museum.
De historische trams reden elke 15 minuten tussen 11.00 en 17.00 uur. Instappen kon bij het HOVM aan de Parallelweg en bij het Kerkplein in de Haagse binnenstad. De ritten duurden ongeveer 50 minuten. Er reden diverse historische trams: de befaamde Blauwe Tram, een Haagse stadstram uit de jaren twintig en de bekende PCC-trams. Kaartjes voor de rondritten kostten 5 euro. Kinderen van 4 tot en met 12 jaar betaalden 1,50 euro, kinderen van 0 tot 3 jaar reizen gratis. Betalen kon bij de kaartverkoper bij het instappen in de tram en alleen per PIN of creditcard. Contante betalingen waren niet mogelijk.
Voor wie dat wilde, kon ook een ritje maken met een historische bus. Namens het Haags Bus Museum zal op beide dagen de donkerrode standaardbus 319 met bouwjaar 1977 rijden. De fraaie museumbus vertrok om 12.00 en 14.00 uur vanaf het Haags Openbaar Vervoer Museum.
Het Orkest Nieuw Geluid uit Den Haag speelde om 13.00 uur het muziekstuk “Uit de Nieuwe Wereld” van Antoni Dvorak. Het is voor zover bekend de eerste keer dat een orkest in de hal van het museum een uitvoering verzorgde.
Het HOVM was tijdens het Open Monumentenweekend gratis toegankelijk. In het museum is een tentoonstelling te zien over de historie van de PCC-tram in Europa, die dit jaar 75 jaar geleden werd geïntroduceerd. Als speciale jubileumgast staat bij het museum een PCC-tram uit de Belgische hoofdstad Brussel opgesteld.
Het HOVM is gevestigd in de historische tramremise Frans Halsstraat aan de Parallelweg 224 in Den Haag en eenvoudig bereikbaar met de tramlijnen 9, 11 en 12 (halte Wouwermanstraat).
Hierbij enkele foto’s van het HOVM en van een ritje met de Blauwe Tram (voertuig A106). Een klein voertuig waar je in het midden moet instappen. Een behoorlijk hoge instap. Er werd dan ook een opstapje neergelegd. De Blauwe Tram is (zoals veel trams in die tijd) een tweerichtingenvoertuig. Opvallend is dat in de A-bak een cabine is voor de bestuurder, zodat er naast de bestuurdersplek nog ruimte is voor passagiers. In de B-bak is de plek voor de bestuurder echter over de hele breedte van de tram, zoals we dat ook kennen van de oude HTM-trams.
Door: Peter van der Aar.
Tekst: HOVM en Peter van der Aar.
Foto's: Peter van der Aar.
Wagen 57
Open tram
Blauwe Tram B303 met volgwagen
Historische bus en hop-on-hop-off tram
Muziek in de hal (Orkest Nieuw Geluid)
Muziek in de hal (Orkest Nieuw Geluid)
Muziek in de hal (Orkest Nieuw Geluid)
Vertrekkende trams
Rondrit met de Blauwe Tram A106
Interieur A-bak
Interieur B-bak
Bestuurdersplek A-bak
Bestuurdersplek B-bak
Briefje op het raam
Zit- en staanplaatsen
Doorkijkje van A- naar B-bak