Veel betrokkenen stellen vraagtekens bij de gemeentelijke plannen voor de Vlietlijn 2030.

Deze nieuwe tramverbinding levert extra knelpunten en extra overlast op, komt bovendien te laat, en is niet toereikend voor de komende decennia. Daarom vraagt Burgersupport Koningscorridor de betrokken gemeentes dit te heroverwegen en doet een concreet voorstel: gelede (harmonica)bussen + metro verbinding ‘Koningscorridor’. Afgelopen donderdag gedaan is een formele zienswijze ingediend op de huidige Vlietlijn-plannen.
Met de komst van 12.500 - of mogelijk meer- nieuwe woningen in de Binckhorst zijn robuuste en duurzame OV-verbindingen nodig.

De gemeentes Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk hebben hiertoe een ‘Notitie Reikwijdte Detailniveau (NRD)’ opgesteld om hun ‘oplossing: De Vlietlijn’ nader te gaan onderzoeken in een Milieu Effect Rapportage (MER). Het betreft dan een tramverbinding tussen de Binckhorst enerzijds, en Voorburg en Rijswijk anderzijds. Burgersupport Koningscorridor roept op om ook de betere optie -‘gelede bussen + Koningscorridor’- te onderzoeken, en heeft daartoe een formele zienswijze ingediend. Zij stelt voor zo snel mogelijk gelede (harmonica)bussen in te zetten vanuit de Binckhorst richting Rijswijk en Voorburg, en te starten met de ontwikkeling van ondergrondse metroverbindingen, genaamd Koningscorridor. Het plan voor een ‘Koningscorridor’ bestaat al jaren en heet zo omdat het tracé o.a. langs de Koningskade in Den Haag loopt.

Waarom de Vlietlijn geen verstandige keuze is
De geplande Vlietlijn is weliswaar een moderne, bovengrondse tramlijn, maar deze leidt tot extra knelpunten en extra overlast, bijvoorbeeld in Voorburg-West bij de A12 oprit-Maanweg. Onze snelgroeiende regio heeft juist behoefte aan serieuze, toekomstbestendige verbindingen, aldus Burgersupport Koningscorridor. Het beleidsdocument ‘Masterplan CID Binckhorst’ uit 2022 beschouwt de (ondergrondse) Koningscorridor reeds als een regionale noodzaak, maar dit plan wordt dus nu terzijde gelegd (!).

Voorstel ‘Gelede bussen + Koningscorridor’
Burgersupport Koningscorridor stelt de volgende stappen voor:
1. Langdurige tijdelijke oplossing (LTO): gelede bussen. Creëer hoogfrequente busdiensten op het Vlietlijn-tracé met 18-meter lange gelede (harmonica)bussen, om nu en direct in te spelen op de groeiende behoefte aan capaciteit voor ontsluiting van de Binckhorst naar Voorburg en Rijswijk.
2. Structurele oplossing: de aanleg van de Koningscorridor-metrolijn. Deze ondergrondse metroverbinding lost juist de groeiende bovengrondse problemen op. Met haltes op knooppunten als Zoetermeer, Transferium Prins Claus plein /ADO Stadion, Binckhorst, Den Haag CS en Scheveningen biedt deze metro een structurele OV-oplossing voor de rest van deze eeuw, en een impuls voor economische en maatschappelijke activiteiten. Het Transferium wordt een OV-hub en daarmee dé plek waar automobilisten op e metro overstappen, om snel en zonder overlast in Den Haag en Scheveningen te komen.

Waarom dit noodzakelijk is
Burgersupport Koningscorridor benoemt de volgende zaken waar de regio behoefte aan heeft:
• Economie: snelle verbindingen stimuleren de economische groei in de hele regio Haaglanden.
• Leefbaarheid: snelle verbindingen maken het aantrekkelijk in de regio te (blijven) wonen en/of werken.
• Duurzaamheid en ruimtewinst: ondergronds transport zorgt voor een schonere, stillere stedelijke omgeving met meer ruimte voor groen.
• Integratie met andere plannen: Het VDM ‘living labs’ A12/Utrechtsebaan-project voorziet verlenging van de tunnelbak in Bezuidenhout, en een (‘Huygens’)tunnel onder Voorburg en de Vliet door. Deze Huygenstunnel is onderdeel van de Koningscorridor.

Nieuwe elektrische harmomicabussen voor HTM
HTM verwacht eind 2024 de eerste emissieloze, 12- en 18-meter lange gelede bussen in gebruik te nemen. Vanaf dat moment kan er aanzienlijk meer vervoerscapaciteit worden geboden tijdens de spits, wat het aantal benodigde chauffeurs en voertuigen verlaagt

Over Burgersupport Koningscorridor
Burgersupport Koningscorridor is een initiatief van meedenkende burgers die support willen leveren aan deze politieke beslissing. Woordvoerder en initiatiefnemer Jeroen Wagenaar uit Voorburg-West: “We willen visie, ambities en structuur voor de regio. Geen tramlijn met lange reistijden en extra bovengrondse problemen. Voeg de variant met gelede bussen én de Koningscorridor toe aan de NRD. De Koningscorridor zal een geweldige impuls aan de regio geven, waar generaties lang van mogen profiteren.”


Door: Peter van der Aar.
Bron: persbericht Burgersupport Koningscorridor.
Foto boven dit bericht: elektrische harmonicabus 1501 op HTM-terrein Telexstraat.
Foto hieronder: bussen 1001. 1002, 1501 en 1401 op HTM-terrein Telexrtaat (foto: Tjeerd Spoor).

HTM 1001 2001 1501 1401 Telexstraat