-
-
De acht fly-overs van het Prins Clausplein bij Den Haag hebben mogelijk een constructiefout.
Daardoor slijt het belangrijke knooppunt sneller dan gedacht en kan het minder goed tegen strooizout. Het Prins Clausplein staat op een prioriteitenlijst van Rijkswaterstaat. Wanneer de constructie echt onveilig blijkt te zijn, moet het verkeer langzamer rijden en kan zwaar verkeer geweerd worden.
De fly-overs van het Prins Clausplein zijn voor zover bekend de enige viaducten in onze regio die onder handen moeten worden genomen. Dit meldt Omroep West op haar website.
Naast de fly-overs van het knooppunt bij Den Haag speelt hetzelfde bij delen van de A1, A15, A6 en A12. Verder gaat het onder meer om het knooppunt Velperbroek en twee bruggen over de Naardertrekvaart.
Roest
De problemen zitten hem in de zogenoemde tand-nokconstructie bij al deze bouwwerken. Daarin zit een ontwerpfout, waardoor ze veel sneller slijten dan gedacht. Doordat water en bijvoorbeeld ook strooizout de wapening in het beton bereikt, treedt sneller roest op.
Waar nodig zal Rijkswaterstaat maatregelen treffen, bevestigt een woordvoerster aan De Telegraaf. Rijkswaterstaat verwacht dat bij een deel van de bouwwerken zal blijken 'dat het object niet veilig is'. Die moeten worden vervangen.
Totdat dat gebeurd is, zouden er maatregelen getroffen kunnen worden waar het verkeer last van heeft, zoals langzamer rijden of het weren van zwaar verkeer.
Ook gemeenten en provincies
Verkeersminister Barry Madlener schreef deze week in een brief aan de Tweede Kamer dat het bij Rijkswaterstaat in totaal om ongeveer honderd bruggen en viaducten gaat.
Daar komt nog een onbekend aantal bij die door provincies worden beheerd. Ook gemeenten hebben dergelijke viaducten, weet de VNG.
Door: Peter van der Aar.
Bron: omroepwest.nl.
Foto: het Prins Clausplein (foto: ANP).