-
-
Wie 's ochtends met bus 24 door Den Haag reist, kan zomaar in een nieuwe bus zitten. HTM test de elektrische eCitaro-bus deze week voor het eerst met reizigers. De bus ziet er door de grote ramen en platte voorkant wat futuristisch uit en ook van binnen zijn er nieuwe snufjes.
Zo heeft de bus geen spiegels meer, vertelt buschauffeur John Krul in het radioprogramma West Wordt Wakker van Mediapartner Omroep West. 'We hebben nu camera's, dat is een stuk veiliger. Ze beslaan niet en door infrarood heb je ook 's avonds goed zicht.' Daarnaast is er ook zicht van bovenaf. 'Je hebt bird view, zo kan je dus altijd zien of er een fiets naast je zit. Niet te geloven.'
Om de veiligheid nog verder te vergroten, is er een afstandsradar toegevoegd. 'Als er iemand oversteekt dan reageert hij daar automatisch op. Ook hoor je een piep op het moment dat je te dicht bij een stoep of auto komt.'
De elektrische bussen kunnen een flinke afstand afleggen met de accu. 'Ik zag gisteren dat we nog vier- à vijfhonderd kilometer konden rijden, voordat er moest worden geladen. We kunnen nog een keer van de route afwijken. Een klein tripje richting Barcelona', grapt John.
Telefoon opladen en laminaat
De HTM wil met deze elektrische bussen de eerste stadsvervoerder zijn die zonder CO2-uitstoot rijdt. 'We hopen voor de zomer met alle nieuwe bussen te rijden. Onze trams rijden ook op stroom, dus we rijden dan helemaal zero-emissie', vertelt een HTM-woordvoerder.

Naast de technische snufjes voor de buschauffeur is er ook comfort voor de reizigers, zegt de woordvoerder. Zo kan je je telefoon opladen en wanneer je op de stopknop drukt lichten alle stopknoppen in de bus op, zodat je weet dat je daarna niet meer hoeft te drukken.
Opvallend is ook de vloer in de bus. Die ziet er net zo uit als menig laminaatvloer in een gemiddelde huiskamer.
De test gaat nu om de twaalf meter lange bus, later volgt er ook nog een proef met de achttien meter lange bus met harmonica. De korte bussen rijden straks op lijnen 20, 21, 22, 28 en 29. De langere voertuigen gaan rijden op de buslijnen 23, 24, 25 en 26.
Door: Karin van der Spek
Bron en tekst: Jorina Teeuwen
Foto's: Peter van der Aar