Tijdens een goedbezochte bijeenkomst presenteerde de Buren van de Binckhorst woensdagavond 12 maart de huidige stand van zaken.

Aan bod kwamen onder meer de knelpunten en mogelijke oplossingen voor een betere inpassing van de Vlietlijn.
Deze bijeenkomst in wijkcentrum Agora volgde op de presentatie tijdens de beeldvormende raadsvergadering van 4 maart. De opkomst overtrof de verwachtingen: ruim 85 bewoners uit Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en Den Haag waren aanwezig. Veel deelnemers toonden hun interesse en wisselden actief ideeën en voorstellen uit.

Lijn 15 als ruggengraat voor de ontsluiting van de Binckhorst
Om de Vlietlijn optimaal in het regionale OV-netwerk te integreren, is een strategische uitbreiding van Lijn 15 een slimme keuze. De Buren van de Binckhorst pleitten ervoor om Lijn 15 via de Haagse Binckhorstlaan door te trekken naar Station Voorburg, met een ondergronds tracé voor het laatste deel.
Lijn 1 blijft ongewijzigd, waardoor onnodige kosten en verlies van passagiers worden voorkomen. De bereikbaarheid van Delft blijft gewaarborgd via overstapmogelijkheden op Lijn 1 (Haagweg, Rijswijk) en Lijn 19 (Ypenburg). Op termijn kan Lijn 15 – als onderdeel van de Vlietlijn – verder worden doorgetrokken naar Ypenburg en Zoetermeer.

Mogelijke eindpunten voor ‘Lijn 15-Vlietlijn’
Tijdens de bijeenkomst passeerden verschillende ideeën de revue:

1 Stoppen bij de Binckhorstbrug (meest voordelige optie)
Trams kunnen hier keren, op twee manieren:
Op hetzelfde spoor (eenvoudig en efficiënt).
Via een wissel bij de brug (kost meer ruimte en vermindert de frequentie).

2 Circle Line (rondgaande route, maar duurder)
Lijn 15 zou een ronde maken via Den Haag CS, Binckhorstlaan, Zonweg, Melkwegstraat en Maanweg, en weer terug.
Dit zou aanpassingen aan de Binckhorstbrug vereisen en hogere kosten met zich meebrengen.

3 Doortrekken naar Station Voorburg
Bovengrondse optie: lastig door verkeersdrukte, ecologische uitdagingen en beperkte vervoerswaarde.
Ondergrondse optie: biedt interessante extra mogelijkheden, zoals een halte bij bedrijventerrein Westvlietweg en de sportvelden, wat aantrekkelijk is voor toekomstige inwoners van de Binckhorst.

Tijdelijke HOV-oplossing: hoogfrequente busverbinding
Door vertragingen in de ontwikkeling van de Binckhorst (+7.500 nieuwe woningen) en mogelijke bezuinigingen op het openbaar vervoer (€110 miljoen in 2025), is een flexibele en schaalbare OV-oplossing noodzakelijk.
Een hoogfrequente busverbinding, uitgevoerd met HTM e-Citaro harmonicabussen (capaciteit: 110-130 passagiers) en geïntegreerd in lijnen 26 en 28, kan de komende tien jaar een efficiënt alternatief bieden.
Voor een soepele doorstroming is voldoende ruimte voor de bus cruciaal, niet alleen langs de Haagse Binckhorstlaan, maar ook op de Zonweg – een goede plek voor winkels en culturele voorzieningen.

Korte termijn acties
• Buslijnen 26 en 28 moeten tijdens de middagspits zo snel mogelijk weer via de Binckhorst rijden.
• Onderzoek naar het benutten van de Rotterdamsebaan voor een snelle busverbinding naar Delft.

Oproep van de Buren van de Binckhorst aan de gemeenteraad
Tijdens de bijeenkomst in Agora riepen de Buren van de Binckhorst de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg op om het Mid-term Review-document mee te nemen in hun evaluatie, in lijn met de motie van 30 mei 2023.
"De inwoners verdienen duidelijke keuzes, en out-of-the-box oplossingen zullen waarschijnlijk nodig gaan zijn om dit dossier op te lossen."
Er werd geadviseerd om een hoorzitting in het voorjaar te organiseren, zodat inwoners en organisaties hun visie kunnen delen. Dit helpt de gemeenteraad om voor de zomer een goed onderbouwde afweging te maken.

Over de Buren van de Binckhorst
Vertegenwoordigers van bewonersgroepen uit Rijswijk en Leidschendam-Voorburg hebben zich verenigd in Buren van de Binckhorst. Dit zijn actieve en betrokken bewoners die het project kritisch en opbouwend volgen. Waar nodig geven zij gevraagd en ongevraagd advies.
🌍 Website: www.burenvandebinckhorst.com


Door: Peter van der Aar.
Bron: persbericht de Buren van de Binckhordt.
Kaartje verlengde ‘Lijn 15-de Vlietlijn’.
Video: José Klaassen en Marcel Breeuwsma.



Lijn 15 Vlietlijn juiste plaatje
handen