Het loopt de spuigaten uit met op de stoep geparkeerde deelscooters in Leidschendam-Voorburg.

Wijkvertegenwoordiger Ap de Heus krijgt er regelmatig klachten over binnen en heeft daarom weer contact gezocht met de gemeente. "Ze gooien die scooters overal maar neer."
"Het is een ellende", zegt De Heus. "Laatst stonden er ook weer een paar op een rotplek en ergens anders lagen ze allemaal op de grond. Mensen met een rolstoel of scootmobiel kunnen er dan niet langs. Soms hebben ze ook moeite met oversteken en dat is gewoon vervelend." Dat meldt Omroep West op haar website.
Het is belangrijk dat scooters worden geparkeerd op plekken die daarvoor zijn bestemd, zoals bij fietsbeugels of in speciale parkeervakken, om overlast voor andere weggebruikers te voorkomen.

'Gebeurt nog weinig'
Maar dat gebeurt lang niet altijd en krijgt De Heus als wijkvertegenwoordiger veel klachten binnen over de deelscooters. "Dan maak ik er foto's van en die stuur ik naar raadsleden, maar er gebeurt nog maar weinig."
Volgens De Heus moeten de deelscooters vaste plekken krijgen. "De gemeente moet met het scooterbedrijf praten over waar ze die scooters kwijt kunnen. Het is tijd dat dit wordt aangepakt."

'Vervelend dat mensen last hebben'
Ivo Leijten, manager public affairs bij deelscooterverhuurder Check vindt het vervelend dat mensen last hebben van de scooters. "De gebruikers moeten de scooters op een goede manier parkeren en dat vertellen we ze ook met tutorials die ze moeten doorlopen als ze een account aanmaken."
De deelscooterverhuurder heeft ook een soort controlesysteem. Want als de scooter opnieuw wordt verhuurd, kan de nieuwe huurder met een duimpje omhoog of duimpje omlaag doorgeven of de scooter goed was geparkeerd.

Parkeerscore met duimpjes
'Dat noemen we de parkeerscore', legt Leijten uit. "Heb je een aantal keer de scooter niet goed geparkeerd, dan heeft dat een negatief effect. Na een x-aantal duimpjes omlaag kan je account worden geblokkeerd."
Toch is het begrip 'goed parkeren' soms lastig, omdat gemeenten verschillende regels voor de elektrische scooters hanteren. "Toen we begonnen, deden we aan freefloating. Daarbij kan de gebruiker de scooter achterlaten waar-ie maar wil", zegt Leijten. "Maar dat leidde tot klachten en een rommelig straatbeeld, dus zijn we begonnen met hubs."

Hubs niet zichtbaar voor bewoners
Deze hubs, verzamelplaatsen, zijn er zonder zichtbare belijning op straat, de zogenoemde digitale hubs en mét zichtbare belijning. "Als aanbieder zijn we heel erg tegen digitale hubs, die dus niet zichtbaar zijn voor bewoners. Die snappen niet waarom er ineens zeven scooters bij elkaar staan, terwijl wij door gemeenten worden verplicht ze bij elkaar te zetten."
Volgens Leijten geeft freefloating minder overlast en een fysieke hub meer duidelijkheid, zeker als er een bordje bij zou staan dat aangeeft dat het een parkeerplek is voor de elektrische scooters.

Bewoners in Leidschendam-Voorburg die last hebben van verkeerd geparkeerde deelscooters klagen nu vaak bij de gemeente, al dan niet via wijkvertegenwoordiger Ap de Heus. Maar wat Leijten betreft, klagen mensen direct bij Check zelf, via het klachtenformulier op de website.
"Doe het via ons, dat vinden wij prettiger", zegt hij. "Als we zo'n melding krijgen, gaan we er heel snel mee aan de slag. Bovendien wordt de melder op de hoogte gehouden van het proces en krijgt ook en berichtje als de scooter is verplaatst."

'Vaak binnen acht uur opgelost'
Volgens gegevens van Check zijn bij de verhuurder sinds 1 augustus dit jaar 17 klachten binnengekomen, waarvan het merendeel over verkeerd geparkeerde scooters. Oplossen van de problemen lukt volgens Leijten vaak al binnen uur.
Gebruikers krijgen bijvoorbeeld 50 procent korting als ze kiezen voor een scooter waarover een melding is binnengekomen. Als dat niet lukt, komt er een speciaal busje om de scooter te verplaatsen. Nu komen veel klachten over de deelscooters dus binnen bij de gemeente Leidschendam-Voorburg.

Twee vaste parkeerplekken
De gemeente Leidschendam-Voorburg laat weten regelmatig contact te hebben met scooterverhuurder Check. Inmiddels zijn er twee vaste plekken waar de scooters mogen worden geparkeerd, namelijk bij Westfield Mall of the Netherlands en bij het stadskantoor in Leidschendam. Gekeken wordt of er ook op andere plekken hubs kunnen komen.
De scooterverhuurder zal op basis van klachten hinderlijk geparkeerde scooters verwijderen, zegt de gemeente in een reactie. "Bij gevaarlijke situaties kan handhaving de deelscooters ook verwijderen."


Door Peter van der Aar.
Bron: omroepwest.nl (bijdragen van Jacqueline Hilders en Midvliet).
Foto's: Ap de Heus.

Geparkeerde scooters blokkeren stoep