Onhandige parkeervakken voor je huis of een boom precies voor de voordeur? Soms zou je je hele straat opnieuw in willen richten.

Voor leerlingen van het Veurs lyceum in Leidschendam wordt dit werkelijkheid. Zij volgen het vak Technologie & Toepassing (T&T), een vak waarbij leerlingen tal van vaardigheden leren als samenwerken, plannen en doorzetten. 

Voor dit nieuwe project krijgen zij de kans om samen te werken met Heijmans, een onderneming die activiteiten in vastgoed, woningbouw en infra combineert.

Herinrichten Schoolstraat
De leerlingen hebben de opdracht om mee te denken over de herinrichting van de Schoolstraat. In groepen gaan de leerlingen aan de slag. Ze mogen de creativiteit de vrije loop laten gaan, maar moeten zich, net als echte vakmensen, wel aan een aantal richtlijnen houden. Zo zijn er bepaalde eisen en krijgen ze ook te maken met een moeilijke bewoner.

Tijdens de kick-off waren de leerlingen niet alleen, ook de opdrachtgever en Ingenieurs Bureau Den Haag waren aanwezig. Het bureau had bouwtekeningen meegebracht, om het project nog vatbaarder te maken voor de enthousiaste leerlingen. Kansen voor de herinrichting liggen namelijk niet alleen op, maar ook onder de straat, zoals Heijmans het noemt. Nadat de groepen bekend waren gemaakt, kreeg de fantasie al de vrije loop: een fietsstaat, schuine parkeervakken of gewoon een grote skatebaan.

Met dit initiatief, bedacht door STOHA (Sterk Techniek Onderwijs Haaglanden), streeft de organisatie ernaar dat techniek meer onder de aandacht wordt gebracht. Zij zien een toekomst waarin samenwerkingen tussen scholen en bedrijven vaker voorkomen. Dit kan in verschillende vormen, zoals dit soort praktijkopdrachten van bedrijven binnen de regio. En de leerlingen? Die hopen dat hun ideeën worden meegenomen tijdens de verbouwing van de Schoolstraat.


Door: Karin van der Spek
Bron en foto: Veurs Lyceum