Een afvaardiging van de huurders van Houtwerf heeft, ondersteund door de SP, een bezoek gebracht aan de directie van WoonInvest.

De huurders hebben vanwege het al maanden niet functioneren van het systeem voor de deurbellen een petitie opgesteld. Zorgverleners en hulpdiensten staan voor gesloten deur. Voor de grotendeels op leeftijd zijnde bewoners is de situatie ronduit gevaarlijk.

In een goed en open gesprek heeft de directie van WoonInvest de petitie in ontvangst genomen. Het was verrassend te horen dat de top van WoonInvest betrekkelijk laat is geïnformeerd over de problemen. De eerste meldingen en informatie hebben de directie kennelijk in beperkte mate bereikt.

Al maanden, zo niet jaren, zijn problemen en storingen met het systeem bekend. Verschillende huurders hebben de problemen bij WoonInvest (bij herhaling) gemeld.
Het niet functioneren van het bellenbord en de deurbellen geeft dagelijks problemen voor de bewoners en is een grote aantasting van het woongenot. Daarnaast levert het niet functioneren een onveilige en mogelijk levensbedreigende situatie op. Bij calamiteiten kunnen bewoners de centrale toegang niet vanuit de woning open doen en kunnen hulpverleners niet direct toegang krijgen.

In de petitie vragen de huurders aan WoonInvest om een met een plan te komen om de problemen op te lossen. Daarnaast willen de bewoners op de hoogte gehouden te worden over de planning en voortgang van de werkzaamheden. Omdat bewoners langere tijd te maken hebben gehad met verminderd woongenot en zelfs schade hebben gehad wordt ook om een financiële compensatie gevraagd aan WoonInvest.

WoonInvest heeft de SP bericht dat zij donderdag met de vervanging van het systeem aan de slag gaan.


Door: Peter van der Aar.
Bron: persbericht SP Leidschendam-Voorburg.

Bel doet het niet