"Aanstaande dinsdag 22 oktober bespreekt de Commissie Omgeving van de Gemeenteraad het voorstel van het College van B&W.

Dit voorstel behelst het gratis parkeren opte offeren in een aantal wijken rond de Mall, dit ten dienste van de Mall. Met name VVD en GBLV kloppen zich geregeld op de borst, omdat ze pal zouden staan voor het gratis parkeren in onze gemeente. Binnenkort wil B&W breken met die verkiezingsbelofte voor de bewoners van Amstelwijk, De Heuvel, De Zijde, Essesteijn-Gaarden, Essesteijn-Weiden, Park Veursehout, Raadhuiskwartier,
Verzetsheldenwijk en de Via Verdi.

Waarom deze ommezwaai? De komst van het megalomane pretpark Mall of the Netherlands te midden van een dichtbevolkte woonwijk heeft geleid tot veel meer autoverkeer dan de toegangswegen aankunnen en tot veel dagen met zeer grote parkeeroverlast in verschillende wijken rond de Mall. Dit geldt nu vooral voor delen van De Heuvel, De Zijde, Essesteijn-Weiden, Park Veursehout, Raadhuiskwartier en Verzetsheldenwijk. Die bewoners dringen al lang aan op parkeermaatregelen waardoor parkeren alleen maar mogelijk is voor bewoners en hun bezoekers, en niet meer voor personeel en bezoekers van De Mall. De gemeente onderschrijft terecht de wens van deze bewoners en gaat daarom parkeermaatregelen treffen.

Voorts wil de Mall betaald parkeren invoeren om ongewenste parkeerders te weren. P1 en P2 worden nu ook gebruikt door personeel van Antoniushove en bezoekers van Den Haag die hier gratis parkeren en verder reizen met de tram. Betaald parkeren bij de Mall en het weren van bezoekers van de Mall in een aantal omliggende wijken zal onherroepelijk leiden tot het uitwijken van bezoekers aan de Mall naar andere omliggende buurten en wijken. Om dit waterbedeffect te vermijden wil de gemeente logischerwijze in alle omliggende wijken van de Mall overgaan tot parkeren voor vergunninghouders en blauwe zones. Blauwe zones zijn nodig bij bijvoorbeeld winkelcentra, scholen, sportvelden of religieuze instellingen. Bewoners en hun bezoekers krijgen in de blauwe zones een ontheffing, zodat zij daar onbeperkt kunnen parkeren.

Bewoners krijgen parkeervergunningen/ontheffingen op het kenteken van hun auto(‘s). Daarnaast kan per adres een bezoekersvergunning worden aangevraagd. De vergunningen en ontheffingen zijn niet gratis: € 17,50 per jaar per eigen auto en € 70,00 per jaar voor de bezoekersvergunning. Dit raakt ruim 12.000 inwoners, verspreid over 6.250 adressen (Bron: CBS). Voor 15% van de inwoners zet de coalitie een streep door gratis parkeren. Jaarlijkse opbrengst voor de gemeente kan geraamd worden op zo’n € 650.000. De coalitie zet dus een dikke streep door gratis parkeren voor de bewoners van alle wijken rond de Mall!

Het door politici vaak gehuldigde principe “de vervuiler betaalt” geldt kennelijk niet voor de Mall. De bewoners hebben part noch deel gehad aan het besluit om de Mall op deze volstrekt ongeschikte plaats te vestigen. Laat ze dan ook niet opdraaien voor de kosten van de ontheffingen in blauwe zones en de parkeervergunningen, maar schuif deze rekening door naar de Mall. Alleen dan kun je terecht zeggen dat je pal staat voor gratis parkeren."


Door: Peter van der Aar.
Tekst: Jos Dekkers.