Voor het beheersbaar houden van parkeeroverlast in omliggende wijken, stelt het college voor in de wijken rond The Mall over te gaan tot vergunning parkeren.

Het college omschrijft The Mall steevast als een succes. ‘Zeer succesvol’ zelfs volgens het raadsvoorstel, waarover de raad dinsdag spreekt. Het succes wordt dan afgemeten aan het bezoekersaantal. Dat succes heeft een keerzijde voor de bereikbaarheid van onze gemeente en de parkeeroverlast in omliggende wijken. Om de parkeeroverlast in de omliggende wijken beheersbaar te houden stelt het college voor in de wijken rond The Mall tot vergunning parkeren over te gaan.

Het CDA Leidschendam-Voorburg steunt het voorstel van het college en constateert tevreden dat het voorstel in goede samenspraak met bewoners uit de verschillende wijken tot stand is gekomen. CDA-fractievoorzitter Ron van Duffelen: “Participatietrajecten rond bouw- en infrastructurele projecten leiden nogal eens tot onvrede bij inwoners, doordat ze zich onvoldoende gehoord voelen of hun visie onvoldoende in de plannen herkennen. Bij het vergunning parkeren in de wijken rond The Mall hebben we alleen complimenten gehoord over het participatietraject. Dat is goed om te horen en mag ook best eens gezegd worden. Het is zaak het nu ook vol te houden.”

In het belang van inwoners Leidschendam
Met het voorstel werd evenwel ook duidelijk dat The Mall de invoering van betaald parkeren in de parkeergarages van The Mall aan het voorbereiden is. “Hier zien we wel spanning opduiken,” vervolgt Ron van Duffelen. “The Mall heeft de mogelijkheid betaald parkeren op hun terrein in te voeren. Dat is zo tussen de gemeente en The Mall overeengekomen. Tegelijkertijd, als The Mall het betaald parkeren invoert voordat de gemeente parkeerregulering in de omliggende wijken heeft ingevoerd krijg je totale chaos. Immers bezoekers aan de The Mall zullen dan massaal kiezen voor gratis parkeren in de wijken.” In de commissievergadering heeft het CDA de toezegging aan de wethouder gevraagd om met The Mall af te spreken dat het betaald parkeren niet wordt ingevoerd voordat in de omliggende wijken het vergunningparkeren is gerealiseerd. De wethouder wilde deze toezegging niet doen. Om deze reden dient de CDA-fractie in de raadsvergadering dan ook een motie in om het betaald parkeren in The Mall niet in te voeren voordat de parkeerregulering in de omliggende wijken bij The Mall gerealiseerd is. Van Duffelen: “We begrijpen niet waarom de wethouder hier zo’n moeite mee heeft. Dit is gewoon in het belang van onze inwoners”.

Maatschappelijk betrokken
The Mall zal, als het betaald parkeren invoert, daaraan gaan verdienen. De gemeente maakt daarnaast kosten om de parkeerregulering in de omliggende wijken in te voeren en te onderhouden. De ontwikkeling van The Mall dwingt de gemeente hier eigenlijk toe. Vandaar dat het CDA voorstelt een deel van de opbrengsten uit het betaald parkeren bij The Mall te besteden aan de kosten voor de parkeerregulering in de omliggende wijken. CDA-fractievoorzitter Ron van Duffelen: “The Mall is succesvol gelet op de bezoekersaantallen. Maar, daarmee ontstaat ook overlast in omliggende wijken. Het CDA vindt het dan redelijk als The Mall bijdraagt in de beheersing van deze overlast en het woongenot van inwoners. We zullen daarvoor ook een motie indienen. Het gaat niet alleen om geld verdienen, maar ook om een maatschappelijk betrokken en verantwoordelijk ondernemer te zijn.”

“Het is om dezelfde reden onvoorstelbaar dat ruim drie jaar na de opening van The Mall er nog steeds geen bewaakte fietsenstalling is gerealiseerd. Bezoekers komen nu met de auto omdat ze hun elektrische fiets niet bewaakt kwijt kunnen. Hier is zo snel zoveel winst te behalen,” besluit Van Duffelen.

Bron: CDA Leidschendam-Voorburg
Door: Lisette Remmerswaal