-
-
"Deze keer wat goede tips voor de motorrijder op lange afstand. Zorg voor een cruise control. De hele rit in je gashendel knijpen geeft kramp. Nou heb ik op mijn nieuwe Black Beauty (BB) een decadente elektronische, die je instelt op de gewenste snelheid. Hij houdt zich er precies aan, echt top om de maximum snelheid aan te houden, scheelt niet alleen kramp in je hand, maar ook in de portemonnee.Voor een oudere motah koop je een klem op de gashendel, werkt ook echt top!Dan is daar het langeafstandzitten, dat is wel een dingetje hoor. Mijn oude Nep Harley had een zadel dat me deed denken aan twee handen die billen geheel omvatten. Hier gaan we niet op in, maar het was een soort van kom.Bij de aanschaf van de BB had ik daar twijfels over. Geheel in de esthetische lijn van dit kunstwerk had men het zadel in een wigvorm uitgevoerd. Zeg maar ff veel te kleine handen om de billen ruimschoots te kunnen koesteren. Ook de hardheid gaf bij de eerste zit geen goed gevoel. Zeg maar ff degelijk Duits.Het viel me alles mee en ging eigenlijk zoals gewend bij de Nep-Harley.Ik zal het u proberen uit te leggen hoe een cyclus van zo’n 300 km gaat.Bij vertrek zit men fier als een ridder, neus in de wind, rechtop in het zadel.Na zo’n 75 km gaat het mis. Een zeurderige kontpijn wordt bijna ondraaglijk.En juist dit is een cruciaal moment. Je wil gaan verzitten voor de ontspanning.Neen, neen, neen, niet doen! Wanneer je gaat schuiven is het eind zoek.Doe aan Spartaans stil zitten. Op deze manier blijf je het langst in het zadel.Pas na 150 km of zo moet je wel bewegen, zet jezelf in een andere stand.Meer naar voren of naar achter op het zadel, hier is de wig beter dan de kom.Verplaats je voeten over de treeplank, naar voren of op je tenen naar achter.Zo verplaats je de stand dus de drukpunten op je billen. Dat geeft verlichting.Tis net als bij vrouwen en kinderen, als je te snel toegeeft worden ze lastiger. Dat was een geintje. Voordat de cancelcultuur-guillotine de kop van mijn romp scheidt teneinde, geheel nutteloos, in een bebloed mandje te belanden.Enfin, bij 300 km tanken, op je gemak een bakkie, een broodje en weer gaan.Ten slotte, kijk bij het inhalen over je linker schouder en niet via je spiegel, vooral op de Duitse autobahn, ze zijn zo bij je met 300 km p/u. Bij lange stukken, rijd niet te hard, je wint er weinig tijd mee en het kan je je leven kosten, zonde van de tijd;-). En als je denkt dat kan nog net, doe het dan niet.Tekst: Mink Out. Binnenkort: De kunst van het kijken no. 2 uit. www.conckshop.nl." Mink Out is de eigenaar van De Conckelaer in Voorburg. Hij schrijft elke week een column die op zaterdag om 16:00 uur verschijnt op de website van Midvliet.
Onderstaand schilderij koos Mink uit om bij zijn column te laten plaatsen.
1911 The Jockey. Wasily Kandinsky