De Metropoolregio Rotterdam-Den Haag dreigt de HTM een boete op te leggen voor het schrappen in de dienstregeling.

De boete kan volgens wethouder Arjen Kapteijns (GroenLinks) oplopen tot een paar miljoen euro. Dit meldt Lot van Bree op de website van Omroep West.

De gemeenteraad maakt zich zorgen. "De boete moet de problemen bij de HTM niet vergroten."

Diep triest, uiterst pijnlijk en bijzonder slecht nieuws. De hele gemeenteraad heeft donderdagmiddag in de raadsvergadering geen goed woord over voor het besluit van de HTM om vanaf volgende maand tot en met het najaar minder bussen en trams te laten rijden.
Oorzaak is volgens het Haagse vervoersbedrijf het grote personeelstekort. Daardoor zijn er dagelijks ongeveer twintig tramdiensten en vijf busdiensten die niet kunnen worden ingevuld. Door zo'n vijf procent van de dienstregeling te schrappen hoopt de HTM de dienstregeling wel te kunnen garanderen.

Gereden kilometers
Maar de metropoolregio, de opdrachtgever van de HTM, is niet van plan om de afschaling zomaar te laten passeren en wil het vervoersbedrijf een boete opleggen. Die boete krijgt de HTM omdat het minder kilometers gaat rijden dan in het contract met de metropoolregio is afgesproken.
"De boete is even hoog als het aantal niet gereden kilometers", legt wethouder Kapteijns uit aan de gemeenteraad. "Als je op een bierviltje een rekensom maakt, dan zal die boete uitkomen op een paar miljoen euro. Dat is een hoop geld, maar daar gaat de HTM niet van omvallen."

Werven personeel
Desondanks maakt de gemeenteraad zich zorgen over deze boete. "Hoe zorgen we ervoor dat de HTM door deze boete niet in een neerwaartse spiraal terecht komt?", vraagt SP-fractievoorzitter Lesley Arp zich af. "Het werven van personeel kost ook geld." Arp wil dat het geld van de boete terugkomt bij de Haagse reiziger.
Dat kan Kapteijns niet beloven. "Het geld vloeit terug naar de algemene middelen van de metropoolregio", zegt hij. Maar hij gaat wel zijn best doen om het geld terug te halen, belooft hij. "Daar gaan wij bij de metropoolregio op aandringen. Dat zal mijn inzet zijn."

Afspraken
Toch begrijpt Kapteijns de boete, omdat die is vastgelegd in de afspraken die de HTM met de metropoolregio heeft. "Maar het middel moet de problemen niet verder vergroten, want dan spannen we het paard achter de wagen."
De gemeenteraad maakt tijdens de vergadering ook duidelijk dat de partijen onaangenaam verrast zijn door de afschaling. Ze voelen zich overvallen door het 'plompverloren' besluit van de HTM. "We willen meer openbaar vervoer, niet minder", zegt Peter Mekers van D66. En volgens GroenLinks kan het besluit 'ernstige gevolgen' hebben.

Overvallen
Opvallend genoeg wist ook de wethouder niet van de acute problemen. "Ik ben net zo overvallen als de raad", zegt Kapteijns. "Dat was voor mij geen prettige ervaring en ik heb in een indringend gesprek met de HTM duidelijk gemaakt dat ik eerder betrokken wil worden bij dit soort besluiten."
Maar het staat de HTM vrij om deze beslissingen te nemen, benadrukt Kapteijns, ondanks het feit dat Den Haag grootaandeelhouder is van het vervoersbedrijf. Kapteijns: "De HTM heeft een eigen beslissing genomen en is daarvoor bevoegd."

Aandeelhouder
Dat vindt D66 merkwaardig. Mekers: "Wij zijn dus eigenaar van het bedrijf, maar als wij niet blij zijn met een besluit dan zegt de wethouder: we hebben geen invloed?' En volgens CDA-fractievoorzitter Kavish Partman schets de wethouder een beeld van 'we stonden erbij en keken ernaar'. Partiman: 'Wij zijn als stadsbestuur 99 procent aandeelhouder. Dan moeten we toch invloed kunnen uitoefenen?"
Maar volgens Kapteijns hebben aandeelhouders alleen invloed op ontwikkelingen voor de lange termijn en niet op de directe bedrijfsvoering van de HTM, waar dit besluit onder valt. "Zo is het nu eenmaal georganiseerd", aldus de wethouder. Maar de wethouder gaat de HTM wel scherper in de gaten houden. "Reken er maar op dat het college er bovenop gaat zitten."

Door: Peter van der Aar.
Bron: omroepwest.nl.
Tekst: Lot van Bree.