Extinction Rebellion Den Haag verspreidt wederom tweedehands kleding als protest tegen fast fashion.

Dit weekend (13 en/of 14 april) geven activisten van Extinction Rebellion tweedehandskleren weg aan klanten van kledingwinkels in Den Haag en omstreken. De rebellen willen hiermee de aandacht vestigen op het vernietigende effect van de mode-industrie op het klimaat. In de afgelopen maanden werden al grote winkelketens als H&M, Zara, Primark en Mango bezocht.

Guerilla Fashion
Sinds december 2023 sluipen activisten van Extinction Rebellion kledingwinkels in, waar ze tweedehandskleding ophangen om weg te geven aan het winkelend publiek. Aan die kleding hangen felgekleurde labels, waarop uitgelegd wordt waaróm het kledingstuk gratis is: "Zou het niet beter zijn als winkels kleding zou inzamelen en weggeven, in plaats van alleen maar te produceren en weggooien?"
Ze noemen het "Guerilla Fashion," verwijzend naar de heimelijke aard van de actie, waarmee kleine groepjes grote resultaten boeken.

Actie in de regio en in het land
Dit weekend zal de groep voor de vierde keer in en rondom Den Haag toeslaan. Waar de Haagse rebellen precies te vinden zijn, blijft nog even geheim. Vorige maand verrasten ze Zoetermeer en Naaldwijk met een bezoekje, terwijl Leiden en Gouda hun eigen Guerilla Fashion organiseerden. De actie ziet navolging door heel het land: dit weekend zullen er ook vergelijkbare acties plaatsvinden in Drenthe en Limburg.

Fast fashion schaadt het klimaat
De mode-industrie is verantwoordelijk voor 8% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Dat is meer dan de luchtvaart en de scheepvaart bijeen. Het is vergelijkbaar met de uitstoot van de hele Europese Unie. De uitstoot van broeikasgassen draagt in grote mate bij aan de opwarming van de aarde. Grote modeketens gooien elke maand hele collecties kleding weg, om de consument aan te moedigen steeds meer nieuwe kleding te kopen. Op die manier belandt 85% van al het textiel binnen een jaar na productie op de stort.

In Frankrijk ligt momenteel een wetsvoorstel bij de senaat, die reclame maken voor fast fashion verbiedt, die producenten verplicht consumenten te informeren over de gevolgen voor het klimaat en die op goedkoop vervaardigd textiel een klimaatbelasting heft. De verwachting is dat andere Europese landen het Franse voorbeeld zullen volgen.

Niet alleen wegblokkades
Extinction Rebellion staat in Nederland vooral bekend om de vreedzame, maar felle strijd tegen overheden, bedrijven en investeerders die de fossiele industrie draaiende houden. Deze actie tegen fast fashion is tot nu toe minder disruptief. Woordvoerder Olax zegt daarover: "Een weg blokkeren trekt meer aandacht van de pers, dat is waar. Met deze ludieke actie willen wij laten zien dat wij aan de kant van de consument staan."

Mopperende manager
Gevraagd naar wat de Primark met de tweedehandskleding doet, als ze het vinden, moppert een manager: “We gooien het weg. Omdat we het niet mogen verkopen als het niet van Primark is.” Een klant die aan de manager vraagt of hij het dan mee mag nemen, wordt met lege handen naar huis gestuurd.

Olax: "We weten dit, en we vinden het jammer. Het is tekenend voor de houding van de bedrijven die zichzelf op hun website als zo ontzettend duurzaam omschrijven. Ze zouden de voor hen ongewenste kleding ook kunnen doneren of recyclen. We willen het graag weer komen ophalen, als ze ervan af willen."

Wat is Extinction Rebellion?
XR is een mondiale burgerbeweging die zich inzet om het leven op aarde te behouden. Rebellen van XR zetten druk op overheden en bedrijven – met vreedzame, creatieve en ontregelende acties – om te zorgen dat deze in actie komend tegen de klimaat- en ecologische crisis. Sinds de oprichting in 2018 is XR een van de snelst groeiende burgerbewegingen ter wereld. XR brengt gewone mensen, uit alle delen van het land en van alle leeftijden, bij elkaar. In Nederland maakt een grote meerderheid zich zorgen over het leven van huidige en toekomstige generaties. Deze tendens is terug te zien in de beweging; iedere maand zijn er meer lokale XR-groepen actief


Door: Peter van der Aar.
Bron: persbericht Extinction Rebellion Den Haag.

Guerilla Fashion 2
Guerilla Fashion 3