De beeldvormende vergadering vond plaats op dinsdag 3 oktober in het gemeentehuis in Voorburg.

"Geachte raadsleden en geïnteresseerden,

Ik ben Fia Vader, lid van de klankbordgroep namens Wijkvereniging Leidschendam-Zuid, ik wil mijn bevindingen delen over het participatie traject van Vlietweg3.

In de nieuwe omgevingswet staat het participatie traject prominent genoemd, dat moet dan wel in de juiste volgorde uitgevoerd worden. Op de manier waarop het nu gegaan is, heeft het te weinig gebracht en zullen mensen afhaken. Je moet heel veel tijd hebben en stevig in je schoenen staan. Het lijkt erop dat projectontwikkelaars nog meer invloed hebben gekregen en de huidige bewoners aan het kortste eind zullen trekken.

In het participatieverslag worden de inloopavonden en de bezoekers aantallen beschreven. Bijna elke keer waren er minder aanwezigen. Dat komt, omdat er niet naar ze geluisterd wordt. Ze horen steeds dat alles, ondanks allerlei bezwaren, gewoon doorgaat. Die aanwezigen zijn het moe en vinden het zonde van hun tijd.
Het hele participatie traject heeft voor onze wijk geen enkele verbetering gebracht. Het plan is nog hetzelfde met dezelfde gevolgen.

Wij hopen dat u niet alleen kijkt naar wat dit project voor jongeren betekent, maar dat u een eerlijke afweging maakt waarin de gevolgen voor onze wijk eerlijk gewogen worden.

In de loop van het participatie traject is het gebouw aangepast en wat minder kolossaal geworden, maar het is nog steeds erg groot en niet in verhouding met de rest van de bebouwing.

In het project Overgoo is afgesproken, dat de bouwhoogte vanaf de Etalage aan de Noordelijke verbindingsweg richting de woningen van De Oude Bleijk zou aflopen. Dit project voldoet niet aan deze afspraak, dat is ineens veel hoger dan de rest van de bebouwing.
Een mooi gebouw maar op de verkeerde plaats.

Tijdens de eerste inloopavond over Vlietweg3 werd er gezegd dat de 138 appartementen voor werkende jongeren bestemd zouden zijn. Dat nam de ergernis van de buurt niet weg, want zij vonden en wij vinden dit teveel jongeren op een te kleine ruimte.

In het parkeerrapport van Empaction kwam duidelijk naar voren dat er gerekend wordt met studenten en werkenden jongeren en dat de gemeente daarin meegaat. Met de bijbehorende ODIN norm voor centrumschil zijn de parkeerplaatsen berekend. Deze ODIN norm voor jongeren zal in Amsterdam wel een juist beeld geven, daar is voldoende OV om geen auto te gebruiken. In Leidschendam-Zuid heeft bijna elke jongere een auto om naar zijn werk te kunnen. De jongeren die hier straks komen wonen, zullen om die reden ook een auto aanschaffen. De uitvalswegen zijn eenvoudiger te bereiken dan het OV.
Door zelfs met 5% jongeren van 18-21 jaar te rekenen, werd zichtbaar dat er naar de randen van wat haalbaar is gerekend. Verder is door de geplande 3 deelauto’s nog 20% afgetrokken.

Voor 162 bewoners zijn daarom straks max 45 parkeerplaatsen beschikbaar. Die parkeerplaatsen zouden, volgens de nieuwe parkeernota binnen het project opgelost moeten worden, dat is hier niet het geval een deel van de grond wordt door de gemeente geleverd.

Wij vragen ons af:
Waarom heeft de gemeente in de anterieure overeenkomst vooraf geen percentage bewoners van het complex vastgelegd? Bijvoorbeeld 10% studenten 90% werkenden? Nu wordt met de scherpste parkeernorm gerekend en werd er met aantallen geschoven, waardoor dit niet transparant is, maar wel passend is gemaakt.

Sinds afgelopen dinsdag valt dit stukje Leidschendam in “sterk verstedelijkt” gebied, de centrumschil. Maar de rest van de situatie in Leidschendam-Zuid is niet gewijzigd, er is voorlopig geen volwaardig OV en de parkeerdruk is erg hoog.
Buurtbewoners zullen straks 250 meter van en naar een parkeerplaats moeten lopen, want daar zal dit plan op uitdraaien. En aangezien de parkeerdruk in de avond nog hoger is zullen ze dan nog verder moeten lopen.
Waarom wordt er voor dit plan niet nog met de huidige situatie gerekend, dus geen OV, het is meer dan een kwartier lopen naar station Leidschendam-Voorburg.

Mochten die 45 parkeerplaatsen niet voldoende zijn, en dat verwachten wij, dan zullen er bij dit gebouw geen parkeerplaatsen meer toegevoegd kunnen worden. Dan kan de gemeente besluiten tot een blauwe zone. Echter een blauwe zone zorgt alleen voor een waterbedeffect en er is geen ruimte om uit te wijken, want de A4 en de Vliet schuiven niet op. Dit alles met grote gevolgen voor de huidige buurtbewoners.

De huidige bedrijven in Synthese hebben nu extra parkeerplaatsen gehuurd op plekken waar straks gebouwd gaat worden. De werknemers van deze hoogwaardige bedrijven met veel arbeidsplaatsen, ook voor stagiaires, zullen straks parkeren in De Oude Bleijk of de bedrijven zullen uit Leidschendam vertrekken. Werkgelegenheid is heel belangrijk, maar de focus lag alleen op dit nieuwe project, naar de gevolgen werd niet echt gekeken, dat hoorde niet in de scoop, ook al is dit meerdere keren aangekaart.

De infrastructuur in Leidschendam-Zuid wordt zwaarder belast. In het eerste verkeersrapport van Goudappel werd aangenomen, dat er vanaf Vlietweg3 geen verkeer richting de sluisbrug zou rijden. Naar aanleiding van een vraag daarover is het rapport daarna aangepast met een bijlage, waarin ook de route richting de sluisbrug is toegevoegd. Het lijken maar kleine aantallen, maar dat komt omdat er gerekend wordt met 45 parkeerplaatsen, terwijl onze ervaring leert, dat er straks op allerlei andere plaatsen toch nog geparkeerd zal gaan worden, omdat die 45 plaatsen niet voldoende zijn en de toename van het verkeer dus groter zal zijn.

Tijdens de klankbord overleggen is aan de orde geweest, dat de jongeren ingeschreven moesten staan bij Woonnet Haaglanden en dat er voorrang verleend zou moeten worden aan Leidschendamse jongeren. Maar is dat wel zo bij dit project? Of bouwen we voor de regio en zullen hier straks jongeren uit de verre omtrek een woning krijgen en onze jongeren achter het net vissen? 1828 heeft het over inschrijvingen voor de nieuwsbrief voor dit gebouw, niet waar deze jongeren vandaan komen en wie in aanmerking komen.

Wij blijven ons ernstige zorgen maken over de gevolgen van dit bouwplan voor onze wijk, met name de parkeerdruk en de bereikbaarheid staan straks nog meer onder druk.

Bedankt voor uw aandacht."



Door: Peter van der Aar.
Foto's: Ap de Heus.

Vlietweg3 beeld 1
Vlietweg3 beeld 2
Vlietweg3 beeld 3