Weken wachten op een bankpas of het missen van een rouwkaart. Het zijn allemaal gevolgen van de achterstanden bij PostNL. 

Na het bericht over de achterstallige post in Oegstgeest ontving onze redactie ook opvallend veel e-mails van mensen uit Leidschendam-Voorburg. 'Je voelt je machteloos.' Een postbezorger uit Leidschendam-Voorburg vertelt wat volgens hem de oorzaak is van de achterstanden. Dit schrijft mediapartner Omroep West.
Anne Blokland uit Oud-Voorburg is inmiddels een bekende van de klantenservice van PostNL. 'Ik heb talloze keren gebeld om te vragen waar mijn post blijft', zegt Anne. 'Als ik heb gebeld, wordt gezegd dat ze het doorgeven aan de manager. Daarna hoor ik niks en begint het wachten van voren af aan. Je voelt je machteloos', zegt Anne.
Anne en zijn buurtgenoten hebben een post-achterstand van drie tot vier weken. 'De nieuwe post komt nu redelijk snel, maar er mist nog van alles van vier weken terug', vertelt Anne. Hij praat veel over de post-achterstand met buren. 'Iemand miste er een begrafenis door en kinderen lopen drie Donald Ducks achter. Het is frustrerend.'

Nieuwe looproutes

Ondertussen ontving Cees van der Bent uit Oegstgeest post voor iemand uit Voorburg. 'Zo vreemd. Ik ben meteen naar de postbezorger in mijn buurt gelopen om de kaart terug te geven', vertelt hij. 'De bezorger had zakken vol post in zijn privéauto. De problemen zouden opgelost zijn, maar daar geloof ik eerlijk gezegd weinig van', zegt hij. Vorige week werd duidelijk dat de postbezorging in deze gemeente alles behalve soepel verloopt.
Een postbezorger uit Leidschendam-Voorburg meldde zich bij de redactie. 'Het liefst blijf ik anoniem, anders krijg ik vast problemen met mijn werkgever', vertelt hij. De problemen met de postbezorging, komen volgens hem door de invoering van een nieuw systeem met de naam 'logisch bezorgen'. Computerprogrammeurs hebben onze looproutes anders ingedeeld, met GeoPlan. 'Maar van die nieuwe routes blijkt geen ene moer te kloppen', meent de bezorger.

De nek omdraaien
'Als onderdeel van die nieuwe aanpak moesten wij ons opnieuw intekenen op een wijk', vertelt de bezorger. 'Maar door die nieuwe indeling is de wijk wel een stuk groter. Het duurt voor mij ruim een uur langer om mijn wijk te lopen', vertelt hij. Dit in combinatie met de nieuwe looproutes die volgens hem juist niet logisch zijn ingedeeld, zorgen voor chaos. 'In Voorburg zijn bezorgers opgestapt uit frustratie over die nieuwe werkwijze. En er is een aantal collega's ziek. Dat zorgt voor extra grote achterstanden.'
Volgens de bezorger werkt zijn werkgever wel aan een oplossing. 'Ze nemen uitzendkrachten aan. Dat is op zich goed, maar zij kennen de buurten niet, dus dat zorgt soms alsnog voor vertraging. Ook is er een oud-teamleider die met pensioen was teruggehaald om de boel op orde te krijgen', vertelt hij. Volgens de bezorger ligt de echte oplossing bij het schrappen van het nieuwe bezorgen. 'Dat logische bezorgen moeten ze echt de nek omdraaien. Daar is niks logisch aan.'

Reactie PostNL
PostNL erkent dat er vertragingen zijn in de postbezorging. 'Vaak hangt dat samen met personeelstekorten. Dat speelt ook in deze regio', zegt een woordvoerder. 'We realiseren ons dat het heel vervelend is als je op een poststuk zit te wachten, en bieden daarvoor onze excuses aan. We doen er alles aan om mensen te enthousiasmeren om bij ons te komen en blijven werken.'
'In de zoektocht naar nieuwe collega’s richten we ons ook actief op AOW’ers en jongeren', gaat de woordvoerder verder. Op de nieuwe werkwijze die 'logisch bezorgen' heet kwam geen reactie.


Bron: Mediapartner Omroep West