Je zou mensen met een monorail of kabelbaan naar winkelcentrum Mall of the Netherlands kunnen brengen.

Op die manier is het mogelijk de drukte rondom het winkelcentrum voor omwonenden te verminderen. Met dat idee kwam Gemeentenbelangen Leidschendam-Voorburg dit voorjaar. Dit meldt Omroep West op haar website.

En volgens de bedenker van het plan, GBLV-raadslid Hans Peter Klazinga, ziet het bedrijfsleven het plan inmiddels wel zitten. En nu kan het idee ook serieus onderzocht worden door bijvoorbeeld de TU Delft. De gemeenteraad heeft daarvoor geld vrijgemaakt.
Winkelcentrum Mall of the Netherlands is een enorme publiekstrekker, ook voor mensen van ver buiten de regio. En die moeten allemaal over de lokale wegen naar de Mall rijden en ook hun auto kwijt.
"Het is echt tijd voor een oplossing daarvoor", zei GBLV-raadslid Marien van Wijk eerder. Hij wordt dagelijks aangesproken over de verkeersafhandeling rondom de Mall. "Het kan zo echt niet langer."

Mogelijkheden en onmogelijkheden
Klazenga is blij met het aangekondigde onderzoek naar de monorail of kabelbaan. "Na het lanceren van ons idee voor de kabelbaan ben ik door verschillende partijen benaderd voor gesprekken over dit concept", zegt hij.
"Maar zonder de benodigde middelen konden we niet verder. We hebben de verantwoordelijk wethouder nu gevraagd om een onderzoek naar de mogelijkheden en onmogelijkheden te starten, zodat we door kunnen pakken."

GBLV ziet de kabelbaan of monorail als een creatieve oplossing voor de verkeersdrukte die op sommige dagen rond de Mall ontstaat. Daarnaast kan het de parkeerdruk in de omliggende wijken verminderen, wat bijdraagt aan de leefbaarheid voor omwonenden in deze wijken.
"Het is gewoon een denkrichting", legt Klazinga. "Ik ben natuurlijk al voor gek versleten over dit plan, maar als iemand een beter idee heeft is dat ook prima." Hij gaat er vanuit dat de GBLV-wethouder in het college nu serieus gaat onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.\

Kabelbaan vanaf Forepark
Zelf denkt hij aan een monorail of kabelbaan vanaf bijvoorbeeld een parkeerdek op het Haagse bedrijventerrein Forepark. "Je kan er voor bezoekers aan de Mall dan een beleving van maken die al bij de kabelbaan begint. En desnoods laat je 'm ook naar het strand in Scheveningen gaan, want dat loopt daar ook vast in de zomer. Het is innovatief, milieuvriendelijk en een beleving."
De afgelopen maanden is volgens Klazinga gebleken dat er vanuit het bedrijfsleven interesse bestaat voor deze unieke verkeersoplossing. Verschillende partijen hebben aangegeven mee te willen denken over de realisatie en levensvatbaarheid van het project. Voor financiering denkt hij aan de Metropoolregio en het bedrijfsleven.

"Het was bijzonder om te zien hoeveel steun er is', zegt Klazinga. Ik zie het als een kans om de TU Delft te betrekken bij het onderzoek naar de haalbaarheid en te vragen welke mogelijkheden zij zien."
"Wij hebben het idee op tafel gelegd, nu is het aan anderen om het op te pakken en uit te voeren. Dat er nu middelen beschikbaar zijn, maakt een groot verschil", besluit de politicus.


Door: Peter van der Aar.
Bron: omroepwest.nl.