Bewoners van een aantal wijken in Leidschendam-Voorburg wachten al weken op post die maar niet op de deurmat valt. 

Volgens PostNL komt de vertraagde bezorging door personeelstekort en heeft het niets te maken met een nieuw bezorgsysteem, wat een anonieme bezorger maandag meldde. 'We zijn altijd bezig met het efficiënter indelen van de organisatie.'

Een postbezorger uit Leidschendam-Voorburgzei eerder tegen mediapartner Omroep West dat de vertraagde bezorging kwam door een nieuw systeem dat PostNL gebruikt. Aan de hand van computerprogrammeurs zouden de bezorgroutes zijn aangepast. Het indelen van bezorgers op basis van nieuwe routes is niet aan de orde', zegt een woordvoerder van het bedrijf. 'De problemen met de bezorgkwaliteit komen écht doordat we een tekort hebben aan postbezorgers.'

De woordvoerder geeft aan zich niet te herkennen in geluiden dat bezorgers in Voorburg zouden zijn opgestapt naar aanleiding van het nieuwe systeem. 'We zijn altijd bezig met het efficiënter indelen van de postorganisatie. In een bedrijf dat continu in beweging is, waar jaar en dag veranderingen in de processen worden doorgevoerd, vindt niet iedereen het leuk.' 'Dan zie je dat mensen vertrekken en dat vinden we ongelofelijk jammer. We testen alle wijzigingen die we doorvoeren zorgvuldig. We nemen iedereen mee in het proces en onze mensen krijgen de gelegenheid om feedback te geven.' 

Tekort van 1000 mensen
De postmarkt is altijd in ontwikkeling, benadrukt de woordvoerder. 'In 2023 hebben we nog maar dertig procent van het postbezorgvolume dat we twintig jaar geleden hadden. Daar passen we ons voortdurend op aan.' Is het tegelijkertijd ook niet zo dat het aantal verstuurde brieven sterk is teruggelopen in de afgelopen twintig jaar? 'Ja. En een van de dingen die we daarom doen is het constant aanpassen van de routes.'

Achterstanden grotendeels weggewerkt
PostNL benadrukt er 'alles aan te doen' om de specifieke problemen te verhelpen in Leidschendam-Voorburg en heeft inmiddels een externe partij ingeschakeld om de achterstand te verhelpen. 'Op het moment dat problemen te groot worden, schakelen we een externe partij in, maar dat is echt een noodmiddel. We zijn met man en macht aan het werk. De achterstanden zijn nu grotendeels weggewerkt.'

Ondermaatse klachtenafwikkeling
Daarnaast zou de afwikkeling van klachten ondermaats zijn. Anne uit Oud-Voorburg liet weten ondanks 'talloze gesprekken' niets te vermenen van het postbedrijf. 'Als ik heb gebeld, wordt gezegd dat ze het doorgeven aan de manager', zei Anne. 'Daarna hoor ik niks en begint het wachten van voren af aan. Je voelt je machteloos.'
Volgens de woordvoerder worden klachten 'direct doorgezet naar de operatie'. 'Je kunt er echt van op aan dat de problemen echt onze aandacht krijgen en dat klachten die mensen over ons indienen direct worden opgepakt. We doen er alles aan om de problemen het hoofd te bieden. We vinden het echt ontzettend vervelend. Mensen zijn gewend aan een bepaalde kwaliteit van PostNL en dat kunnen we op dit moment niet overal waarmaken.'

Lees ook: Gemiste rouwkaart of al weken geen nieuwe bankpas, veel wijken geraakt door chaos bij Post NL

Door: Karin van der Spek
Bron: mediapartner Omroep West