Een postbezorger uit Leidschendam-Voorburgzei eerder tegen mediapartner Omroep West dat de vertraagde bezorging kwam door een nieuw systeem dat PostNL gebruikt. Aan de hand van computerprogrammeurs zouden de bezorgroutes zijn aangepast. Het indelen van bezorgers op basis van nieuwe routes is niet aan de orde', zegt een woordvoerder van het bedrijf. 'De problemen met de bezorgkwaliteit komen écht doordat we een tekort hebben aan postbezorgers.'
De woordvoerder geeft aan zich niet te herkennen in geluiden dat bezorgers in Voorburg zouden zijn opgestapt naar aanleiding van het nieuwe systeem. 'We zijn altijd bezig met het efficiënter indelen van de postorganisatie. In een bedrijf dat continu in beweging is, waar jaar en dag veranderingen in de processen worden doorgevoerd, vindt niet iedereen het leuk.' 'Dan zie je dat mensen vertrekken en dat vinden we ongelofelijk jammer. We testen alle wijzigingen die we doorvoeren zorgvuldig. We nemen iedereen mee in het proces en onze mensen krijgen de gelegenheid om feedback te geven.'
Tekort van 1000 mensen
De postmarkt is altijd in ontwikkeling, benadrukt de woordvoerder. 'In 2023 hebben we nog maar dertig procent van het postbezorgvolume dat we twintig jaar geleden hadden. Daar passen we ons voortdurend op aan.' Is het tegelijkertijd ook niet zo dat het aantal verstuurde brieven sterk is teruggelopen in de afgelopen twintig jaar? 'Ja. En een van de dingen die we daarom doen is het constant aanpassen van de routes.'